Reseförsäkring

45 dagar hela världen

Reseskydd ingår i hemförsäkringen och gäller i 45 dagar när du reser privat, både på charterresor och resor där du ordnat allt själv.

Så gäller reseskyddet

Om du blir akut sjuk, skadad, bestulen eller utsatt för rån eller överfall på resan, får du hjälp genom hemförsäkringens reseskydd. Reseskyddet är ofta tillräckligt och du behöver inte köpa någon extra reseförsäkring. Självklart kan du jämföra reseskyddet med det som researrangören erbjuder, eftersom det kan finnas skillnader som är viktiga för dig.

Vem gäller försäkringen för?

Hemförsäkringens reseskydd gäller för alla personer som är namngivna på försäkringsbrevet. Alla som ingår i försäkringen måste stå med, även barnen. Logga in på Mina sidor och kontrollera att alla namn som ska finnas med står med på ditt försäkringsbrev.

För att lägga till personer kan du ringa oss eller använda formuläret Lägg till medförsäkrad

För att reseskyddet ska gälla måste den som reser vara folkbokförd i Sverige och resan måste starta i Sverige. 

Förlänga reseskyddet

Om din resa är längre än 45 dagar kan du förlänga reseskyddet upp till maximalt ett år. Du måste betala in kostanden för reseförlängingen direkt för att det ska gälla. Reseskyddet ska förlängas före resdag 46, om det görs senare gäller 7 dagars karenstid. 

Förlänga före dag 45

Om du varit på resa kortare tid än 45 dagar och du behöver förlänga reseskyddet kan du antingen ringa oss eller logga in på Mina sidor.

  • Logga in på Mina sidor och klicka på länken Förläng reseskyddet 
  • Välj avresedatum och beräknat hemkomstdatum
  • Betala med Swish
  • Du får ett bekräftelsemejl om att reseskyddet är förlängt.

Om du saknar möjlighet att betala med Swish ringer du oss på 0771-655 655 så hjälper vi dig.

Förlänga efter dag 45

Har du varit på resa mer än 45 dagar måste du ringa oss för att kunna förlänga reseskyddet. Förlängningen ska betalas direkt, men det är ändå 7 dagars karenstid innan reseskyddet börjar gälla. 

Kroniskt eller allvarligt sjuk

Reseskyddet gäller vid akut sjukdom och olycksfall. Om du har en kronisk eller allvarlig sjukdom bör du göra en medicinsk förhandsbedömning innan du bokar resan.  Förhandsbedömning visar hur stor risken är att den sjukdom du har förvärras av resan och kan komma att kräva behandling på resmålet. I och med det kan du få klara besked hur reseförsäkringen gäller om du blir sjuk på resan.

Resa under graviditeten

Reseskyddet gäller även för dig som är gravid. Efter graviditetsvecka 28 (vecka 27+ 6 dagar) gäller försäkringen dock inte för kostnader som har samband med graviditeten. Därför är det viktigt att tänka på vilken vecka du kommer att vara i när du planerar din resa. 

Om du reser i tjänsten och ditt företag har tjänstereseförsäkring kan du få ersättning via den försäkring. Här kan du läsa mer om vad som gäller vid tjänsteresa

Appen HelpMe 

När du behöver hjälp att hitta kvalitetssäkrad vård vid enklare sjukdomar eller skador kan du använda appen HelpMe oavsett var i världen du är.

  • Du kommunicerar med SOS Internationals rådgivare och med läkare.
  • Du kan chatta, ha videosamtal eller ringa.
  • SOS's personal kan boka läkartid åt dig och du får då alla kontaktuppgifter och vägbeskrivning till läkarmottagningen i appen.

Ladda ner appen HelpMe från App Store eller Google Play

Utökat reseskydd

Du som har Stor Hem- eller Stor Villaförsäkring har ett utökat reseskydd som bland annat innehåller avbeställningsskydd, ersättningsresa, ersättning vid försening och hyrbilsskydd.

Avbeställningsskydd

Avbeställningsskyddet innebär att du får ersättning för kostnader som researrangören inte betalar tillbaka, upp till 40 000 kr per person och högst 120 000 kr sammanlagt, om du måste avboka resan på grund av akut sjukdom eller olycksfall.

Försäkringen gäller även om du satt ihop resan själv. Då kan du få ersättning för bokade och slutbetalda arrangemang på resan, såsom konserter, utflykter, liftkort eller bokad hyrbil.

Om din resa kostar mer än 40 000 kr per person ringer du oss innan du reser iväg. Du kan köpa ett tillägg för att få högre ersättning.

För att kunna göra tillägget åt dig måste du kontakta oss inom 24 timmar efter det att resan är slutbetald om resan startar inom en månad, och inom tre dagar om resan startar längre fram i tiden än en månad.

Anmäl avbokad resa

Ersättningsresa

Om du blir inlagd på sjukhus på resan under mer än halva restiden eller tvungen att åka hem tidigare, kan du få ersättning med vad resan kostat med upp till 25 000 kr per person och högst 75 000 kr sammanlagt.

Om din resa kostar mer än 25 000 kr per person ringer du oss innan du reser iväg. Du kan köpa ett tillägg för att få högre ersättning. För att kunna göra tillägget måste du kontakta oss inom 24 timmar efter det att resan är slutbetald om resan startar inom en månad, och inom tre dagar om resan startar längre fram i tiden än en månad.

Anmäl sjukdom eller olycksfall på resa

Hyrbilsskydd

När du hyr bil på resa erbjuds du ofta att köpa till en försäkring för bilen via uthyrningsfirman. Det kan kännas tryggt att köpa den eftersom reparationskostnaderna för bilen kan bli dyra om något händer.

Om hyrbilen skadas under tiden du hyr den kan du få ersättning för den självrisk du blir skyldig att betala till uthyrningsfirman. Om kostnaden för reparation understiger självrisken ersätter försäkringen i stället reparationskostnaden. 

Om du köper en försäkring för hyrbilen kan du även få frågan om du vill köpa till ett extra skydd med självriskeliminering. Eftersom det ingår i Stor Hemförsäkring och Stor Villaförsäkring behöver du inte köpa något extra självriskskydd, men du kan såklart alltid jämföra hemförsäkringen och det som uthyrningsfirman erbjuder eftersom det kan finnas skillnader.

Högsta ersättning är 10 000 kronor och gäller för dig som har köpt en försäkring för hyrbilen via uthyrningsfirman och har Stor Hemförsäkring eller Stor Villaförsäkring hos oss.

Anmäl skada på hyrbil utomlands

Senast uppdaterad 10 december 2019