Försenat eller förlorat bagage

Om bagaget blir försenat på utresan kan du få en schablonersättning. Så här gäller reseskyddet i hemförsäkringen när bagaget blir försenat eller försvinner helt på resan.

Om ditt bagage blir försenat

Du som har Stor Hemförsäkring har ett reseskydd som gäller om ditt bagage blir försenat på utresan. 

  • Ersättningen betalas ut i form av schablonersättning, vilket innebär att du får en viss ersättning efter ett visst antal timmar, oavsett vad du hade i väskan.
  • Schablonersättningen gäller med ett maxbelopp per väska och ett sammanlagt maxbelopp per skadetillfälle. 
  • Schablonersättningar kan betalas ut från flera håll. Har du flera reseförsäkringar, till exempel både i hemförsäkringen och genom ditt bank- eller kreditkort, kan du göra en skadeanmälan till båda bolagen.

Om du vill se vilken typ av hemförsäkring du har kan du logga in på MIna sidor

Försvann resväskan? Gör en anmälan direkt på flygplatsen.

Gör så här om bagaget inte kom fram

  • Gör en anmäl på flygplatsen omgående, om ditt bagage inte kommer fram som det ska. Fyll i en PIR-rapport (Property Irregularity Report). 
  • Spara mejl eller annan information som visar när din anmälan om försenat bagage gjordes och när det slutligen levererades till dig. 
  • Begränsa dina utgifter. Flygbolaget behöver inte betala ersättning för dina merkostnader om de har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika att ditt bagage försenas eller förloras.
  • Spara alla kvitton på de inköp du gör. Har du betalat resan med kort och har en reseförsäkring via kortföretaget, vill de ha kvitton på alla inköp du gjort för att kunna ersätta dina utlägg.
  • Hjälp direkt på resmålet

    Framme på resmålet, men utan bagaget? Ring 0771-655 655 eller gör en skadeanmälan direkt på webben.

    Anmäl skada
  • Betalt resan med kort?

    Ofta ingår en reseförsäkring när du betalar resan med bank- eller kreditkort. Kolla upp vad som gäller för det kort du har.