Skada eller förlust
1. Agera på följande sätt vid mottagande av en försändelse
- Kontrollera sändningen före du signerar mottagandet av sändningen (fraktsedel eller liknande fraktdokument).
- Räkna antalet förpackningar/kollin och kontrollera mot det antal som anges i fraktsedeln.
- Kontrollera förpackningarna/emballaget noggrant. Observera att en liten skada på emballaget kan innebära stora skador inuti.
- Om det finns skador på godset eller om det saknas gods, undersök noga förpackningen/emballaget.
- Om möjligt, ta bilder för att dokumentera godsets skick medan det fortfarande är i lastbilen eller containern, eller för att dokumentera dålig lastsäkring eller stuvning.
2. Gör en anmärkning om skada eller förlust
Gör en anmärkning på fraktsedeln gällande skada eller förlust. Anmärkningen ska skrivas på transportföretagets kopia av fraktsedeln, och även noteras i mottagarens exemplar.
Anmärkningen ska innehålla:
- Antalet saknade och/ eller skadade förpackningar/kollin.
- Typ av skada (bräckage, väta, trasig, reva och innehåll läckt ut etc.)
- Orsak till skada, om detta är känt (tappat gods, skadat kapell etc.)
- Datum och namnteckning
Skicka ett skriftligt meddelande om skada eller förlust till transportören inom föreskriven tid.
3. Meddela haveriagenten
Meddela förlust eller skada till If Skadeförsäkrings haveriagent. Haveriagenten gör en besiktning för att fastställa omfattningen av skadan eller förlusten, dess orsak, och andra relevanta fakta gällande skadehändelsen. Haveriagenten kan ordna en gemensam besiktning med transportör eller annan ansvarig tredje part. Ifs haveriagenter visas i en separat lista.
4. Minimera skadan
Förhindra ytterligare skador genom att vidta förebyggande åtgärder. Skadat gods ska hanteras med omsorg. Separera skadat gods från oskadat. Destruera inte skadat gods utan försäkringsbolagets godkännande.
5. Ansökan om ersättning
Sammanställ ett specificerat krav genom att anmäla skadan på webben. Din skadeanmälan ska göras i god tid innan preskription inträder mot transportör, speditör eller annan tredje part, så att Ifs regressrätt tillvaratas.
6. Dokument till skadeanmälan
- Handelsfaktura (leverantörsfaktura) mellan säljare och köpare
- Följesedel
- Fraktsedel eller Bill of Lading
- Kopia på skriftlig reklamation till transportör
- Lossningsdokument
- Detaljerad skadebeskrivning och fotografier som visar skadorna på godset
- Övriga dokument som är av intresse för ärendet
7. Skadeersättning
Skadan kommer att regleras i enlighet med gällande försäkringsvillkor.