Hemförsäkring

Hemförsäkring oavsett hur du bor. Den gäller för dig, din familj och dina saker – hemma och på resa. Välj vilken hemförsäkring du vill teckna.

Kul att ni gillar oss. Tack!

Baserat på över 10 000 omdömen på

Därför är If ett bra val

Fördelar med att försäkra ditt hem hos oss

  • Du får hjälp dygnet runt

    När något akut händer spelar det ingen roll vad klockan är, du får alltid prata med en riktig person hos oss. 

    Har du frågor om försäkringar kan du chatta med vår chatbot Fia. Hon är vaken hela dygnet. Om hon inte kan svara kan du skicka ett meddelande till oss så hör vi av oss. Under ordinarie öppettider kan du prata eller chatta med våra rådgivare.

  • Digitala verktyg förenklar för dig

    För att göra det enkelt för dig använder vi videosamtal vid vissa typer av skadehändelser. Genom att använda kameran på din mobiltelefon kan vi direkt göra en första bedömning utan att du behöver skicka in underlag eller invänta en besiktningsman.

  • Hjälp och ersättning även på resan

    Självklart ska du känna dig trygg oavsett var du befinner dig. Därför ingår ett reseskydd i din hemförsäkring. Den ger dig samma skydd som du har hemma, vid till exempel stöld, rån och överfall. Men reseskyddet gäller även för eventuella vårdkostnader om du blir sjuk eller skadar dig.

    Reseskyddet gäller i 45 dagar i hela världen, men du kan utöka tiden upp till 1 år. Reseskyddet gäller för dig och de familjemedlemmar som ingår i din hemförsäkring.

  • Vi agerar när larmet går

    När vi får veta att något har hänt, exempelvis en brand i flerfamiljshus eller radhuslänga, har vi medarbetare som försöker ta reda om någon av våra kunder har drabbats.

    Vår ambition är att ringa eller sms:a de kunderna. Om vi har möjlighet åker vi även ut till platsen och söker upp våra kunder för att prata med dem och erbjuda stöd och hjälp på plats.

Rabatt med vårt förmånsprogram

Samla dina försäkringar hos oss och få upp till 15 % i rabatt. 

10 % i välkomstrabatt det första året

När du tecknar försäkring ditt boende får du, utöver förmånsrabatten, 10 % rabatt det första året.

Rätt hemförsäkring för dig

Välj rätt hemförsäkring utifrån hur du bor, om du äger ditt boende eller om du hyr en lägenhet eller ett hus.

Villa­försäkring Villa­försäkring Bostadsrätts­försäkring Bostadsrätts­försäkring Hyresrätts­försäkring Hyresrätts­försäkring

För dessa skador och händelser:

  • Brand
  • Skada på hushållsmaskiner
  • Vattenläckage
  • Obrukbar bostad
Ingår Ingår Ingår inte

Om något av detta händer:

  • Brand
  • Stöld
  • Vattenläckage
Ingår Ingår Ingår

Detta ingår i alla hemförsäkringar:

  • Ansvar- och rättsskydd
  • Hjälp vid id-stöld
  • Krishantering
  • Reseskydd i 45 dagar
  • Överfallsskydd
Ingår Ingår Ingår

Vad kostar en hemförsäkring?

Priset för en hemförsäkring varierar beroende på:

  • Var du bor
  • Bostadsytan
  • Antal personer försäkringen ska gälla för.

Bostadens standard eller värde påverkar inte priset på din hemförsäkring.

Försäkringsbeloppet är 1,5 miljoner kronor och det beloppet påverkar inte priset på försäkringen. Om du behöver ett högre belopp får du betala lite mer. 

För att få pris – välj hur du bor först

Vid skada

Så gör du om något händer

  • Så gör du om du kraschar mobilen

    1. Anmäl det som hänt online Har du ett kostnadsförslag från en reparatör och uppgifter om mobilen kan vi hjälpa dig snabbare.
    2. Din mobiltelefon lagas I första hand lagas mobilen, med tanke på miljön och kostnaden. Går mobilen inte att laga kan du få ersättning på annat sätt. Har du Iphone kan du få utbytesmobil.
    3. 3. Du betalar endast självrisken Vi kan ersätta dig för reparationskostnaden, minus din självrisk. Eller kostnaden för en utbytesmobil om du har en Iphone. Detta gäller om kostnaden är lägre än mobilens värde, med hänsyn taget till åldersavdrag.
  • Så gör du om du får en vattenskada

    1. Stäng av vattentillförseln och torka upp – gör sedan skadeanmälan online Flytta även möbler och saker så de inte står i fukt.
    2. Videosamtal Du får råd och hjälp via videosamtal med en skaderådgivare. Vi bedömer skadan och kan snabbt få rätt hjälp på plats hos dig.
    3. Skadan repareras Vi sköter kontakten med de hantverkare och partners som behövs för att återställa efter skadan.
    Digitala verktyg förenklar för dig

    Vår videobesiktning gör att vi snabbare kan hjälpa dig på bäst sätt. Till exempel genom att skicka rätt hantverkare. Vissa skador kan vi bedöma med exempelvis videosamtal. Då slipper du skicka in underlag eller invänta besiktningsman.

  • Så gör du om du blir sjuk eller skadad på resan

    1. Hitta en läkare nära dig Använd vår karta för att hitta vård nära dig. Vid akut sjukdom eller allvarlig skada kontaktar du vår resehjälp. Du kan ringa dygnet runt och de guidar dig till rätt vård.
    2. Spara alla kvitton Betalar du för vården eller har andra kostnader ska du spara kvitton på alla utlägg.
    3. Anmäl online Bifoga kvitton så vi kan ersätta dig för dina kostnader
Gör en skadeanmälan

Frågor och svar

Vanliga frågor om hemförsäkring

Ska du flytta eller bli sambo?

Om du redan har din hemförsäkring hos oss behöver du ändra din försäkring så att den passar ditt nya boende. Du kan enkelt göra ändringen själv här.

Ändra hemförsäkringen vid flytt

Relaterat innehåll