Planera utlandsresan

Tips och råd inför resan

En utlandsresa kräver planering för att du ska slippa obehagliga överraskningar och strul på resan. Har du koll på försäkring, pass och vaccinationerna?

Reseförsäkring 

I hemförsäkringen ingår alltid ett reseskydd som gäller i 45 dagar för resor i hela världen. Det gäller bland annat om du blir akut sjuk, skadad eller bestulen under resan. Se över om ditt reseskydd täcker det du behöver för resan. Här kan du jämföra reseskyddets innehåll i de olika hemförsäkringarna.  

Reseskyddet gäller för alla som står namngivna i hemförsäkringen. Logga in på Mina sidor och kontrollera vilka namn som står uppräknade på din hemförsäkring. För att lägga till personer kan du ringa oss eller använda formuläret Lägg till medförsäkrad

Försäkringsbevis 

  • Ladda gärna ner Utlandsresekortet, ditt försäkringsbevis, och ta med det på resan. Fyll i försäkringsnumret så blir det enklare om du behöver kontakta SOS International. 

Resa till Iran, Ryssland, Vitryssland och Kuba

Dessa länder kräver ett speciellt intyg på att du har en giltig reseförsäkring. 

  • Reser du inom en 14 dagar – chatta med oss eller ring 0771-655 655.
  • Reser du senare beställer du intyget genom att klicka på länken: Beställ intyg om reseförsäkring

Förlänga reseskyddet

Om din resa är längre än 45 dagar kan du förlänga reseskyddet upp till maximalt ett år. Du måste betala in kostanden för reseförlängingen direkt för att det ska gälla. Reseskyddet ska förlängas före resdag 46, om det görs senare gäller 7 dagars karenstid. 

Förlänga före dag 45

Om du varit på resa kortare tid än 45 dagar och du behöver förlänga reseskyddet kan du antingen ringa oss eller logga in på Mina sidor.

  • Logga in på Mina sidor och klicka på länken Förläng reseskyddet 
  • Välj avresedatum och beräknat hemkomstdatum
  • Betala med Swish
  • Du får ett bekräftelsemejl om att reseskyddet är förlängt.

Om du saknar möjlighet att betala med Swish ringer du oss på 0771-655 655 så hjälper vi dig.

Förlänga efter dag 45

Har du varit på resa mer än 45 dagar måste du ringa oss för att kunna förlänga reseskyddet. Förlängningen ska betalas direkt, men det är ändå 7 dagars karenstid innan reseskyddet börjar gälla. 

Appen HelpMe 

När du behöver hjälp att hitta kvalitetssäkrad vård vid enklare sjukdomar eller skador kan du använda appen HelpMe oavsett var i världen du är.

  • Du kommunicerar med SOS Internationals rådgivare och med läkare.
  • Du kan chatta, ha videosamtal eller ringa.
  • SOS's personal kan boka läkartid åt dig och du får då alla kontaktuppgifter och vägbeskrivning till läkarmottagningen i appen.

Ladda ner appen HelpMe från App Store eller Google Play

Resor för mer än 40 000 kronor 

Om du köper en resa som kostar mer än 40 000 kronor per person ringer du oss innan du reser så att du kan köpa ett tillägg för att få högre ersättning om du måste avbeställa resan.  

För att kunna göra tillägget åt dig måste du kontakta oss inom 24 timmar efter det att resan är slutbetald om resan startar inom en månad, och inom tre dagar om resan startar längre fram i tiden än en månad. 

Beställ EU-kortet 

EU-kortet beställs kostnadsfritt från Försäkringskassan. Kortet ger dig rätt till sjuk- och tandvård när du är i ett EU, EES-land eller i Schweiz. Det behövs inte på resa inom Norden. 
Beställ EU-kortet

Vad gäller för ditt resmål? 

Läs på om resmålet och ta reda på vad som gäller för det landet. Några viktiga saker att ta reda på i god tid: 

  • Om du måste ansöka om visum/inresetillstånd  
  • Passets giltighetstid  
  • Om du behöver vaccinera dig

UD har en app – Resklar – där Sveriges ambassader har samlat information om världens länder och vad som gäller i respektive land. Ladda gärna ner appen och fyll i checklistan.    
Om UD avråder att resa till ett visst land ska du följa det rådet. Dels av säkerhetsskäl, men även för att reseskyddet i hemförsäkringen inte gäller för resor till land eller område dit UD avråder från att resa. 

Giltigt pass

  • Kontrollera passets giltighetsdatum och beställ ett nytt i god tid.
  • Tänk på att vissa länder, exempelvis Turkiet, kräver att passet är giltigt flera månader efter beräknat hemkomstdatum. Om ditt pass inte är giltigt tillräckligt länge stoppas du redan vid utresan från Sverige.
  • Passet ska vara helt. Ett skadat pass anses inte vara giltigt. Du riskerar att antingen inte få gå ombord på planet eller att nekas komma in i nästa land.

För europeiska medborgare räcker med nationellt ID-kort när du reser till ett land som ingår i Schengensamarbetet. 

Om du tappar bort passet

Anmäl förlorat pass till polisen. Om du är utomlands kontaktar du svenska ambassaden eller konsulatet. SOS International kan också hjälpa dig om du blir bestulen på passet utomlands.

Visum – inresetillstånd

Ta reda på vilka visumregler som gäller för det land du ska besöka, genom att fråga resebyrån eller kontakta landets ambassad eller konsulat. Om du ska resa till USA ansöker du om ESTA (Electronic System for Travel Authorization) digitalt. Det kan ta tid att få visum så var ute i god tid. 

Vaccinationer

Innan du reser till något land utanför Europa är det viktigt att du ser över vilka vaccinationer du behöver. Många länder kräver att man har ett intyg om vaccination mot vissa sjukdomar för att få resa in.

1177 reseråd och vaccination

Är du kroniskt eller allvarligt sjuk?

Reseskyddet i hemförsäkringen gäller vid akut sjukdom och olycksfall. Om du har en kronisk eller allvarlig sjukdom bör du göra en medicinsk förhandsbedömning före resan. Det är en förhandsbedömning som visar hur stor risken är att den sjukdom du har förvärras av resan och kan komma att kräva behandling på resmålet. I och med det kan du få klara besked hur reseförsäkringen gäller om du blir sjuk på resan.

Vårt tips är att göra en medicinsk förhandsbedömning innan du bokar resan, för att vara på den säkra sidan.

Om du blir sjuk, skadad eller bestulen

Om du blir sjuk eller skadad

Om du eller någon i din familj blir akut sjuk eller skadad och behöver läkarvård kontaktar du SOS International på telefon +46 8 792 73 33. Det teamet kommer att guida dig och ta kontakt med läkare på plats, kontaktar sjukvårdspersonal etc.

Kontakta SOS International om du blir bestulen på pass, pengar och värdehandlingar som till exempel biljetter. 

Mer information om vad du ska göra i olika situationer när du är på resa. 

Vid naturkatastrof eller attentat

Om du inte kan ta dig hem

Om ditt tåg eller flyg blir inställt eller försenat får du förseningsersättning i form av schablon. Om tåget eller flyget går i tid, men du har förhindrats att ta dig fram till stationen eller flygplatsen kan du få ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader för att ta dig ikapp. För att få ersättning vid förseningar behöver du ha Stor Hem- eller Stor Villaförsäkring. Du behöver inte betala någon självrisk i dessa fall. 

Avboka resa på grund av attentat eller oroligheter

Avbeställningsskyddet som ingår när du har Stor Hemförsäkring gäller endast om du blir akut sjuk eller drabbats av ett olycksfall. Avbeställningsskyddet gäller inte om du vill avstå från att resa av andra orsaker. 

Senast uppdaterad 21 maj 2019

Kvinna talar i mobiltelefon

Kontakta SOS International

När du är utomlands och behöver omedelbar hjälp – Kontakta SOS International

Telefonr: +46 8 792 73 33
Fax: +46 8 792 80 70

Utlandsresekortet

Kortet innehåller information om hur försäkringen gäller och vem du kontaktar om något händer.

Till utlandsresekortet

Resa med barn

Tips om vad du ska tänka på när du reser med barn, för att resan ska gå så smidigt och bra som möjligt.

Tips när du reser med barn

Packa väskan

på ett smart sätt
 
Tips om hur du packar väskan på ett smart sätt.

Håll växterna vid liv

när du är på semester
  •  
    Smarta tips om hur du håller växterna levande
     
    Smarta tips om hur du håller växterna levande
  •  
    Tips om hur du packar väskan på ett smart sätt.
     
    Tips om hur du packar väskan på ett smart sätt.