Så jobbar vi med kundomdömen

För oss på If är kundomdömen och betyg viktigt. De är en stor del i arbetet att hålla hög kvalitet, både på försäkringar, skadehantering och i mötet med våra kunder. Så här samlar vi in och hanterar omdömen.

Trustpilot

Trustpilot är en extern och oberoende plattform där vem som helst kan lämna ett omdöme om ett företag. Vi använder oss av Trustpilot för att samla in omdömen från kunder som köpt en försäkring och från de som har haft ett skadeärende. Trustpilots betyg visas på if.se och i vissa fall i marknadsföringssyfte.

Hos Trustpilot visas alla omdömen oavsett betyg. Det tycker vi är bra eftersom vi tror på transparens och att vi kan lära oss av er kunder, om vi inte lever upp till era förväntningar.

Är du rätt försäkrad?

Försäkringsdjungeln kan upplevas snårig, men vi hjälper dig gärna. Välkommen att boka tid med en av våra försäkringsrådgivare för att se över ditt försäkringsbehov.

Har du andra frågor?

Kontakta vår kundservice

Så här samlar vi in omdömen till Trustpilot

Alla kunder som har köpt en försäkring eller som har haft ett skadeärende hos oss får ett mejl med en inbjudan att bedöma oss på Trustpilot. De når Trustpilots plattform via en länk i mejlet. Anställda hos oss får inte dessa mejl.

Enligt statistik från Trustpilot kommer över 90 % av omdömena från kunder som fått mejl av oss och sedan lämnat ett omdöme. Resterande recensioner kommer organiskt, där personer som lämnat ett omdöme själva sökt upp oss på Trustpilot. Dessa omdömen kan komma från personer som inte är eller har varit kunder hos If.

Vi besvarar alla omdömen, både positiva som negativa. De som behöver återkoppling kontaktas av oss.

Konsumenternas

Konsumenternas.se är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Deras uppdrag är att hjälpa konsumenter med oberoende jämförelse samt frågor om bank och finans, försäkring och pension. Konsumenternas jämför och betygsätter innehållet i försäkringarna genom delpoäng och totalpoäng (1-5).

Vi anväder konsumenternas betyg och hänvisar till deras jämförelser i viss marknadsföring och på if.se.

Våra egna enkäter om kundnöjdhet

Vi på If genomför även egna undersökningar i vår strävan att du som kund ska vara nöjd med våra produkter och tjänster. Detta gör vi genom att fråga hur du upplever oss när du varit i kontakt med oss eller när du råkat ut för en skada.

För att fånga upp så många olika tillfällen och interaktioner som möjligt, mäter vi under flera olika delar av den så kallade kundresan. När du är ny som kund frågar vi om hur första tiden som kund upplevs. När du köper en försäkring i vår webshop, besöker Mina sidor eller om du chattar med oss online, finns det möjlighet att ge oss feedback. Även om du som kund ringer till oss eller har varit med om en skada är det viktigt att förstå hur upplevelsen varit. Om du vill avsluta en försäkring vill vi förstå varför. Vi har också en undersökning som skickas ut slumpmässigt till kunder där vi frågar om du skulle rekommendera oss till någon de känner. Vi har dock ett regelverk som säger att en kund inte ska få alltför många enkäter under ett år, så därför kanske du inte får ta emot alla ovan nämnda enkäter.

En enkät innehåller 1–3 frågor där du anger din nöjdhet på en skala. Dessutom ges en möjlighet till att lämna en egen kommentar.

I de flesta fall skickar vi ut ett mejl eller ett sms efter en interaktion, men har du varit på vår hemsida skickas inget mejl, då väljer du själv om du vill ge oss feedback eller inte.

Anledningen till att vi genomför dessa undersökningar är att vi önskar kunna identifiera inom vilka områden vi kan förbättra oss för att göra dig som kund ännu mer nöjd. Det kan vara att identifiera specifika kundresor och processer online eller också för att kunna utbilda vår personal eller utveckla våra produkter och tjänster.

Datan vi samlar in analyseras på en hög nivå där vi har möjlighet att förstå olika kundgruppers behov för att kunna göra anpassningar och förbättringar. I vissa fall, främst när kunden kontaktat oss per telefon, återkopplar vi gärna igen och pratar med kunden för att verkligen förstå orsaken till ett visst område eller för att reda ut eventuella missuppfattningar.

Som kund är det alltid frivillig att svara på en enkät och du kan alltid tacka nej till att ta emot dessa undersökande enkäter genom att en länk som finns i mejlet.