Betalningsguide
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om betalning. På Mina sidor/Betalningar kan du ändra betalningssätt och se vad du ska betala för din försäkring.
Logga in på Mina sidorAutogiro
Varför är beloppet vid den första dragningen högre?
När du betalar via autogiro månadsvis betalar du en månad i förskott. Beroende på när i månaden du tecknade din försäkring och när ditt autogiro aktiverats kan den första autogirodragningen ha ett högre belopp eftersom du betalar från datumet försäkringen tecknades och en månad framåt.
Vilka försäkringar dras via mitt autogiro?
På Mina sidor kan du se dina försäkringar och mer information om ditt autogiro och vilka försäkringar som dras varje månad.
Om du betalar för någon annan persons försäkring på ditt autogiro kan du se det under "Betalningar". På sidan "Försäkringar" kan du endast se dina egna försäkringar.
Varför ser jag flera dragningar i min Internetbank?
Om du ser flera olika belopp beror det på att vi håller på att byta vårt system. Detaljer för respektive dragning ser du under Betalningar på Mina sidor.
Pengarna kunde inte dras, vad händer nu?
Om vi inte kunde dra beloppet en månad meddelar vi dig hur pengarna ska betalas in. Vi håller på att förnya vårt system och det innebär att betalningen för den missade månaden kan ske på tre olika sätt:
- Du får en påminnelsefaktura hem i brevlådan för den missade månaden. Om betalningen inte kommer in till oss i tid avslutas din försäkring. När du har betalat påminnelsefakturan fortsätter autogirot som vanligt nästa månad.
- Vid nästa autogirodragning drar vi dubbelt och du får ett meddelande från oss om detta. Logga in på Mina sidor och se så att dina kontaktuppgifter stämmer.
- Du får både en påminnelsefaktura och meddelande om att vi ska dra dubbelt på ditt autogiro nästa månad. Det är viktigt att du betalar påminnelsefakturan för försäkringen den avser för att den ska fortsätta gälla. Det resterande månadsbeloppet för dina andra försäkringar drar vi automatiskt nästa månad. När påminnelsefakturan är betald och vi har gjort en dubbel dragning fortsätter ditt autogiro som vanligt.
Varför kunde ni inte dra pengar från mitt konto?
För att din bank ska godkänna autogirodragningen måste tillräckligt med pengar finnas på ditt konto vardagen före vi ska dra pengarna. Om dragningsdagen infaller på en måndag, behöver pengarna finnas på ditt konto fredagen innan.
Hur gör jag för att betala månadsvis via autogiro?
- Logga in på Mina sidor.
- Gå till Betalningar och därefter Ändra betalningssätt.
- Klicka försäkringen du vill ändra betalningssätt på och välj autogiro.
- Om du inte har ett autogiromedgivande hos oss sedan tidigare behöver du signera ett medgivande med bank-id. Där fyller du i vilket konto du vill att pengarna ska dras ifrån.
- Det tar några dagar innan medgivandet har blivit godkänt och vi kan börja dra pengar från ditt konto. På sidan Betalningar på Mina sidor kommer du att se vilket datum pengarna kommer att dras.
När dras pengarna från kontot?
Du kan logga in på Mina sidor för att se vilket datum pengarna dras för respektive försäkring du har. Om du har flera försäkringar hos oss kan det vara olika datum för autogirodragningen.
För att din bank ska godkänna att vi drar pengarna måste tillräckligt med pengar finnas på ditt konto vardagen före autogirodragningen. Om dragningsdagen infaller på en måndag, behöver pengar finnas på ditt konto fredagen innan.
Vilket belopp dras via mitt autogiro?
Ungefär 10 dagar före aktuell autogirodragning kan du se det belopp som ska dras under "Betalningar" på Mina sidor.
Hur byter jag konto på mitt autogiro?
Kontakta din bank om du vill byta konto som pengarna dras ifrån eller om du har bytt bank och vill ha hjälp att flytta över ditt autogiro.
Faktura
Jag har fått flera fakturor för samma försäkring, vilken ska jag betala?
Om du har fått flera fakturor för samma försäkring kan det bero på att det har gjorts en ändring i försäkringen i samband med årsförnyelse eller en annan ändring. På Mina sidor ser du vad som är kvar att betala för försäkringen så att du vet vilken faktura du ska betala.
Jag har betalat men ändå fått en påminnelse, vad ska jag göra?
Det tar några dagar innan pengarna kommer in till oss. Om du har gjort inbetalningen nära sista betalningsdatumet för försäkringen kan en påminnelse ha hunnit skickats till dig innan din betalning registrerats hos oss.
Har du redan betalat försäkringen kan du bortse från påminnelsen. På Mina sidor kan du se när din försäkring är betald.
Jag förstår inte min faktura, vad ska jag göra?
Vi hjälper dig gärna med dina frågor. Hör av dig till oss så tittar vi på din faktura tillsammans.
Var hittar jag OCR-nummer och bankgiro?
Du hittar all information du behöver för att betala din försäkring på din faktura. Dina fakturor hittar du på sidan Betalningar på Mina sidor.
Om du betalar med e-faktura behöver du inte fylla i OCR-nummer, bankgiro- eller plusgiro. Din faktura finns hos din Internetbank och uppgifterna är redan förifyllda.
Om du ska få tillbaka pengar
När kommer min återbetalning?
- När vi har betalat pengar till dig tar det ca 2-3 vardagar innan du har pengarna på ditt konto.
- Om du betalar din försäkring via Autogiro månadsvis återbetalas pengarna till dig vid nästa månadsdragning.
Hur lägger jag till mitt kontonummer som jag vill ha återbetalning till?
Logga in på Mina sidor och lägg till ditt kontonummer på Min profil.
Valbara betalningssätt
Autogiro
- Du kan välja att betala dina försäkringar via autogiro varje månad.
- Det kostar inget att lägga upp ett autogiro och det kostar inget extra att dela upp betalningen.
- Årspriset på din försäkring delas upp och månadsbeloppet dras automatiskt från ditt konto.
- För att betala med autogiro behöver du fylla i ett medgivande och ange vilket konto du vill att pengarna ska dras ifrån. Medgivandet signerar du med bank-id.
Vill du ändra betalningssätt till autogiro?
- Logga in på Mina sidor.
- Gå till sidan Betalningar och klicka sedan på Ändra betalningssätt.
- Välj den försäkring du vill ändra betalningssätt på och välj autogiro.
- Om du inte redan har ett autogiromedgivande hos oss sedan tidigare behöver du signera ett medgivande med bank-id.
- Det tar några dagar innan medgivandet har blivit godkänt och vi kan börja dra pengar från ditt konto. På sidan Betalningar på Mina sidor kommer du se vilket datum pengarna kommer att dras.
E-faktura
Med e-faktura kan du välja att betala:
- helårvis
- halvårsvis
- för fordonsförsäkringar kan du även välja att få e-faktura månadsvis.
Så fungerar e-faktura
- E-faktura är kostnadsfritt och innebär att du istället för pappersfakturor får fakturorna digitalt till din bank.
- Alla betalningsuppgifter är redan förifyllda på fakturan och du behöver bara logga in hos din Internetbank och godkänna den.
- Om en påminnelse skulle behöva skickas ut, får du en pappersfaktura hem i din brevlåda.
- Du kan se dina fakturor, betalningar, försäkringsbrev och villkor genom att logga in på Mina sidor.
- Om du redan har en gällande försäkring kan du logga in på Mina sidor och gå till sidan Betalningar för att ändra betalningssätt till e-faktura.
Pappersfaktura
Om du vill ha dina fakturor och försäkringsbrev i pappersform hem till din brevlåda kan du välja helårsbetalning. Vi kan inte skicka fakturor varje månad eller halvår. Om du vill dela upp din betalning kan du välja autogiro eller e-faktura.
Vid betalning via pappersfaktura tillkommer en fakturaavgift på 25 kronor.
Mer att läsa
Senast uppdaterad 29 juni 2022