Mobilt Bank-id är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett mobilt bank-id kan du legitimera dig och på så sätt logga in. För att kunna använda mobilt bank-id behöver du dels installera Bank-id säkerhetsapp och dels hämta ett mobilt bank-id. Det gör du hos din internetbank.
Mobilt Bank-id fungerar ihop med PC och Mac
Om det inte fungerar från en Mac med Safari så behöver du förmodligen ändra i inställningar och att alltid tillåta cookies. Likaså om du har en surfplatta eller mobil av märket iPad/iPhone så går du in i enhetens inställningar och väljer Safari och sedan välj att tillåta cookies från alla platser.
Andra tips om det inte fungerar
- Du kanske inte har dataanslutning. Kontrollera inställningarna i telefonen.
- Du kanske inte når mobilnätet från den plats där du befinner dig. Uppsök en plats med mobiltäckning och prova därifrån eller använd WiFi/WLAN.
- Du eller banken kan ha spärrat ditt bank-id. Beställ i så fall ett nytt från din Internetbank.
- Du kan ha låst ditt bank-id genom för många inmatningar i rad av fel säkerhetskod. Spärra i så fall ditt bank-id och beställ ett nytt från din Internetbank.
- Ditt bank-id kan vara så gammalt att dess giltighetstid har gått ut. Beställ i så fall ett nytt från din Internetbank.
Läs mer om Mobilt Bank-id
Kan du inte logga in med bank-id?
Om du försöker att logga in med ditt bank-id men du kommer inte vidare, alternativt att du får en felkod som säger att bank-id saknas så kan du testa ditt Bank-id.
Om det fungerar på testsidan så är det inget problem med ditt bank-id, utan problemet kan vara att du har antingen har ett för gammalt-, eller för nytt operativsystem eller webbläsare som vår login-lösning inte stödjer.