Försäkring för elcykel

Vad är skillnaden mellan en elcykel, motoriserad cykel och snabb elcykel? Och hur försäkrar du dessa tre varianter? Här hittar du svaren på frågorna.

Fakta om elcykel

En elcykel är en cykel med en motor som aktiveras när du trampar och slår ifrån när du slutar trampa. I övrigt använder du den precis som vanligt.

Elmotorn hjälper till upp till 25 km/h. Ur ett försäkrings- perspektiv räknas en elcykel som en vanlig cykel så länge motoreffekt är högst 250 watt.

Du kan cykla snabbare än 25 km/h med en elcykel, men då kopplas motorn ur och dina benmuskler står för farthållningen.

Elcyklar får köras precis som vanliga cyklar, på cykelvägar och de flesta bilvägar - men inte på motorvägar och motortrafikleder.

Så försäkrar du din elcykel

För en elcykel, med motoreffekt under 250 watt, gäller cykelförsäkringen i hemförsäkringen

  • Om elcykeln blir stulen eller skadad får du ersättning med upp till 35 000 kronor.
  • För att kunna få ersättning fullt ut ska du ta in batteriet under natten och när du lämnar cykeln en längre stund.
  • Är din elcykel värd mer än 35 000 kronor, inklusive all utrustning, behöver du en specialförsäkring för den.

Motoriserad cykel

En ny motoriserad cykel med högre motoreffekt räknas sedan 1 januari 2016 som moped klass II.

  • Motoreffekt högre än 250 watt, men inte högre än 1 000 watt.
  • Den behöver inte vara eldriven, men är oftast det.
  • Den ska ha trampor.
  • Motorn ger kraft upp till 25 km/h.

För motoriserade elcyklar gäller samma regler som för en oregistrerad moped. Det betyder att föraren ska ha hjälm, vara minst 15 år, ha körkort eller förarbevis för moped klass II och att fordonet har mopedförsäkring.

Snabb elcykel – Upp till 45 km/h

I januari 2017 infördes en ny regel i Sverige. Den högsta tillåtna hastigheten för elcykel är 45 km/h, alltså samma som en EU-moped.

  • Maxhastighet med elassistansen är 45 km/h.
  • Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på upp till 4000w.
  • Du behöver inte trampa för att få elassistans.
  • Fordonet får inte köras på cykelbana.

Eftersom dessa elcyklar klassas som EU-moped gäller samma regler som för moped klass I. Det innebär att föraren ska vara minst 15 år, ha körkort med behörighet AM, elcykeln ska ha registreringsskylt.

Det är krav på hjälm, inte cykelhjälm utan mopedhjälm. Elcykeln ska ha EU-mopedförsäkring med minst trafikförsäkring som omfattning för att få köras.

Riktig mopedhjälm
Du behöver ha mopedhjälm när du kör snabb elcykel.

Ta hand om din elcykel

Normalt sett kostar en elcykel mellan 6-40 000 kronor, vissa modeller ända upp till 70 000 kronor. Gör du en sådan investering är det klokt att ta hand om elcykeln och batteriet på bästa sätt, för att den ska hålla länge.

Elcykelns batteri är löstagbart och laddas hemma. Hur långt batteriet räcker beror på vilken cykelmodell du har och hur mycket hjälp av motorn du vill ha. Elcykelns batteri är känsligt för kyla. Läs tipsen om hur du tar hand om elcykeln batteri.

Försäkring för elscooter

Det finns än så länge stora oklarheter kring hur och var en elscooter ska framföras och vilka trafikregler som gäller för dem. Rent försäkringsmässigt är elscootern att betrakta som en cykel. Läs mer om försäkring för elscooter.

  • Jeansjacka

    Försäkra din cykel

    Här kan du hitta din hemförsäkring och via den få din cykel försäkrad.

    Välj hemförsäkring
  • Låser cykelt

    Godkända cykellås

    Använd minst ett godkänt lås och lås gärna fast cykeln vid något med ett vajerlås. ​ 

    Cykellås i Säkerhetsbutiken
  • Cykelhjälm

    Säkra cykelhjälmar

    Hjälmen ska vara CE-märkt, det visar att den uppfyller de krav som lagen ställer.

    Om cykelhjälmar

Senast uppdaterad 19 april 2021