Ska du importera bil?

Lägre priser på bilar i andra EU-länder gör privatimport – direktimport – intressant för svenskar.

Du kan köpa en bil i ett annat EU-land och föra in den tullfritt till Sverige. Det finns dock en del att ta reda på innan du köper en bil utomlands. ​

Vem är säljaren?

Precis som när du köper begagnad bil i Sverige måste du kontrollera att säljaren är den som äger bilen. När det gäller importbilar finns det oseriösa säljare och importörer som försöker sälja bilar som är stulna, krockade eller har tillbakaskruvade mätare. Om du köper bil av en privatperson gäller ingen konsumentskyddslagstiftning. Vänder du dig till en auktoriserad återförsäljare har du en större trygghet. Du kan kontrollera bilen genom Carfax. Välj exportlandets Carfaxdet för att kontrollera bilen, exempelvis Carfax Tyskland eller Carfax Danmark.

Gå igenom serviceboken

Serviceboken ska vara stämplad och mätarställning ska vara ifylld vid varje gjord service. Om bilen är en nyare begagnad bil så kan det finnas vissa nybilsgarantier kvar och för att dessa ska gälla måste service vara gjord på auktoriserad verkstad. Är bilen lite äldre så är det ändå viktigt att se hur bilen har skötts av tidigare ägare.

Mätarställningen - är den rimlig?

Oseriösa säljare kan frestas att manipulera mätarställningen så att bilen verkar ha gått mycket kortare sträcka än vad som i själva verket är fallet. Tyska bilar körs normalt cirka 3 000 mil per år. Det kan vara svårt att kontrollera bilens mätarställning, men här är några tips:

  • Kontrollera mot serviceboken.
  • Titta på slitaget på pedalgummi, ratten, växelspaken och så vidare verkar rimligt med tanke på bilens mätarställning.
  • Om möjligt – prata med tidigare ägare.

Har bilen rätt utrustning?

Det kan finnas stora skillnader i utrustning på bilar som är avsedda för den svenska marknaden och bilar som säljs till kontinenten. Till exempel kan värmesystemet på bilar avsedda för kontinenten vara underdimensionerat för svenskt klimat, sätesuppvärmning saknas, svagare generator etc. Kontrollera att den bil du är intresserad av överensstämmer med motsvarande svensksåld bil.

Kontrollera avgasreningskomponenterna

På bilar som importeras av den svenska generalagenten för märket finns tillverkaransvar för avgasreningsutrustningen i fem år eller 8 000 mil. Om du importerar bilen själv gäller inte detta tillverkaransvar. Det innebär att du själv måste åtgärda fel och stå för kostnaderna om det vid besiktningen upptäcks fel på exempelvis katalysatorn.

Är bilen EU-typgodkänd?

Om bilen är EU-typgodkänd ska det finnas intyg på det. Kräv att få det. Typgodkännandenumret börjar på "e" och ska finnas både i intyget och på en tillverkarskylt som brukar sitta i motorrummet. Om bilen varit registrerad ska det även finnas med i registreringsbeviset.

Registrering och betalning

Registrering och betalning

Registreringsbevis

Köp inte en begagnad bil utan registreringsbevis i original. Kontrollera att säljare och ägare enligt registreringsbeviset är samma person. Om du köper bilen i Tyskland utan att få registreringsbeviset (Faharzeugbrief/Zulassungsbescheinigung Teil II) kan du bli av med bilen om det i efterhand visar sig att någon annan har mer rätt till bilen. I Tyskland räknas den som har registreringsbeviset som ägare.

Moms

Ta reda på i vilket land du ska betala moms. Om du köper en begagnad bil som körts mer än 600 mil och varit i bruk mer än sex månader ska momsen betalas i inköpslandet. Om du köper en ny bil ska momsen betalas i Sverige. Läs mer hos skatteverket om moms på privatimporterad bil.

Tull

Om du köper en bil från ett annat EU-land får du ta in den i Sverige utan att betala tull, men om du tar in den från ett land utanför EU, till exempel Norge eller Åland, måste du betala tull. Tullavgiften betalas till Tullverket.

Betalning

Kontakta din bank innan du åker för att köpa bilen så att du kan göra en överföring från ditt konto om det blir ett bilköp. Om du har kreditkort kan du betala med det och då få ett extra skydd av konsumentkreditlagen om något skulle gå snett.