Stenskott
Vårvinter är högsäsong för stenskott. På torrt, grusigt underlag, när de flesta fortfarande har vinterdäcken på, är det lätt att småsten fastnar och skjuts iväg från däcken. Följden blir glasskada på framrutor och lyktor.
Stenskotten ökar
Under vårmånaderna är risken för glasskador ungefär 30 procent högre än under genomsnittsmånaden. Men stenskotten blir inte bara fler på våren – det har också blivit markant fler totalt sett under de senaste 20 åren.
Under vårmånaderna är risken för glasskador ungefär 30 procent högre än under genomsnittsmånaden. Men stenskotten blir inte bara fler på våren – det har också blivit markant fler totalt sett under de senaste 20 åren.
Orsaken till ökningen av stenskott
Fler bilar och tätare trafik
Antalet bilar på svenska vägar har ökat under perioden, vilket förstås lett till fler skador. Samtidigt har trafiken blivit tätare med ökad risk för stenskott som följd.
Mer grus och dubbfria däck
De som håller vägarna körbara på vintern använder mer och mer grus och sand till att bekämpa halkan – bland annat för att användandet av dubbfria däck ökat. Dessutom är dubbfria däck ofta gjorda av en gummiblandning som gör att grus och småsten lättare fastnar i mönsterdjupen.
Tunnare framrutor
De nytillverkade bilarnas framrutor blir bara tunnare och tunnare, vilket ökar sannolikheten för att ett stenskott lämnar en spricka efter sig. En framruta är i dag runt 10 procent tunnare än för några år sedan.
Stänkskydd borttagna
För ca. tio år sedan hade alla bilar stänkskydd som fångade upp mycket av det grus som slungas bak av däcken, men på nytillverkade modeller är de ovanliga. Dessutom sitter bakhjulen allt längre bak på fordonet, vilket också ökar risken för stenskott.
Ökad vägstandard
Vägarna har fått fler parallella körfält. Påkörning på ny väg – exempelvis på motorvägens accelerationsfält – och omkörning är de vanligaste orsakerna till stenskott.
Spara pengar genom att agera direkt – 200 kr istället för 1 500 kr.
Glasskada ersätts om din bil är minst halvförsäkrad
Om du fått stenskott, en spricka eller om bilens vind- sido- eller bakruta krossats kan du få ersättning för reparationen om du har minst halvförsäkring på bilen. Självrisken är 1 500 kronor vid byte av ruta. Om glasmästaren eller verkstaden bedömer att det går att laga rutan istället för att byta den, är självrisken 200 kronor.
Så här gör du om du råkat ut för glasskada.
Tips för att begränsa skadan
- Håll avståndet till bilen framför.
- Ligg inte för nära mitten av körbanan.
- Vid möte sänk farten ordentligt.
- Laga stenskottet direkt innan det börjar spricka ordentligt. En glasverkstad kan täcka för stenskottet med tejp, det förhindrar smuts från att komma in och förvärra skadan.
- Har du redan en spricka så är det lätt att den ökar i omfång om spänningarna ökar i rutan. Det gör den eventuellt om du kör på en mycket gropig väg eller upp över en trottoarkant.
- Har du en modern bil med ”ögon” framför backspegeln för autobroms med mera är det väldigt komplicerat att byta rutan och få alla funktioner att funka som de ska.