enklare för dig

20 exempel på hur vi jobbar på det
Vi jobbar hela tiden på att förenkla vår verksamhet så att den blir mer oknepig. Här är exempel på vad vi gjort på senare tid för att göra livet enklare för dig som kund i If.

1. Kunden – inte bonus – i fokus

Sedan förra året har våra kundtjänstmedarbetare inte någon individuell sälj- eller servicebonus. Fokus ligger enbart på att kunden ska vara rätt försäkrad och få rätt hjälp. Det är kundnytta på riktigt.

2. Bilförsäkring på fem sekunder

Nyfiken på vad din bil skulle kosta att försäkra hos oss? Det tar fem sekunder att räkna ut på vår sajt! (Vi har mätt.)

Se ditt pris för bilförsäkring här

3. Vi anpassar oss efter var du är

Allt fler kunder besöker våra hemsidor via sina mobiler eller surfplattor. Idag görs 40 procent av alla digitala köp på mobila enheter. Därför har vi just lanserat en ny webshop för hemförsäkring, helt framtagen för mobila enheter – så blir det enklast för dig.

Försäkra ditt hem

4. Betala försäkringen på smidigare sätt

Världen förändras och vi med den. Vi testar nya sätt att underlätta livet för våra kunder. Nu kan du till exempel swisha betalningen för gravidförsäkringen i vår webshop. Enkelt och smidigt - och medför en ökad trygghet eftersom försäkringen börjar gälla direkt dagen efter att den betalas.

Läs om gravidförsäkring

5. Chattbotar kapar svarstider

Under 2017 har vi utvecklat tre olika smarta chattbotar till våra kundtjänster i Finland för att göra väntetiden för kunderna kortare. När chattboten Emma lanserades i mars förra året kunde den bara svara på cirka 50 frågor. Emma har nu deltagit i mer än 70 000 samtal med kunder och klarar nästan 500 frågor. Idag tar hon emot upp till tusen chattförfrågningar från kunder på en dag och hanterar 70 procent av dem på egen hand!
Snart lanserar vi den första svenska chattboten.

6. Gratis husbesiktning vart fjärde år

Det är mycket att tänka på som husägare. Det vet vi. Därför får våra kunder som har Stor Villaförsäkring en kostnadsfri besiktning av If vart fjärde år, i samarbete med Anticimex. Med Ifs Huskoll får du konkreta tips och en underhållsplan. Och efter fyra år får du en ny besiktning. Tryggt och enkelt!

Läs mer om Huskollen

7. Veterinärbesök hemma i korgen

Vi vet hur mycket ett kärt husdjur betyder och vill att det ska vara så enkelt som möjligt om någonting inträffar. Då är det skönt att kunna träffa veterinären utan att behöva lämna hemmet. Besök FirstVet direkt i din mobil, surfplatta eller dator. Med våra djurförsäkringar är första besöket gratis.

Så fungerar FirstVet

8. Gott samarbete med verkstäderna – bra för dig

Vi är det försäkringsbolag som skadeverkstäderna röstat fram som det bästa att samarbeta med, enligt Motorbranschens Riksförbund. Att verkstäderna är nöjda och fortsätter att samarbeta med If innebär i förlängningen att våra kunder som råkar ut för en skada får bättre och snabbare hjälp.

Läs om utmärkelsen här

9. Ta med en läkare i mobilen på resan

Genom appen "HelpMe", kan resenärer utomlands för första gången få medicinsk rådgivning på svenska genom video eller chatt dygnet runt. Prata direkt med en läkare i appen eller via SOS Internationals hemsida. HelpMe ingår i reseskyddet i hemförsäkringen. Bara hos If (från 1 juli 2018). 

Läs om hur HelpMe fungerar

10. Skadefri = chans att tjäna in hela självrisken

Våra förmånskunder får ett självriskkonto där vi sätter av en summa varje år som gått utan att en skada inträffat på hem- och bilförsäkringen. På så sätt behöver du kanske inte ens betala någon självrisk när skadan är skedd. (Förmånskund blir du när du försäkrar ditt hem eller bil hos oss, och betalar med e-faktura eller autogiro.)

Läs mer om Ifs Självriskkonto

11. Årlig försäkringsgenomgång för dina behov

Du får en årlig försäkringsgenomgång för att säkerställa att du har rätt försäkringar för just dig när du är förmånskund hos If. Förmånskund blir du när du försäkrar ditt hem eller bil hos oss, och betalar med e-faktura eller autogiro.

Anmäl dig till en årlig försäkringsgenomgång

12. Fördelar med samlade försäkringar

Med flera försäkringar hos oss kan du få upp till 15 % rabatt, mer pengar till självriskkontot och en årlig försäkringsgenomgång, för att du ska känna dig trygg.

Rabatt och värdefulla förmåner

13. 500 förbättringar på ett år

Vi har tagit fram ett internt verktyg, Viima, där medarbetarna kan lämna förslag på förbättringar som gör det enklare och smidigare att vara kund i If. På lite över ett år har vi implementerat över 500 förslag, till exempel en sms-tjänst för hörselskadade och förenklingar i försäkringsbreven.

14. Vård inom 14 dagar

För dig som har sjukvårdsförsäkring hos oss ska det kännas tryggt att veta att du är garanterad att den vård och behandling du behöver ska påbörjas inom 14 arbetsdagar. Sjukvårdsrådgivningen har öppet dygnet runt. Du når oss även från utlandet.

Läs om sjukvårdsförsäkringen

15. Vi vill att du ska vara nöjd när du lägger på luren

Vi arbetar varje dag för att försäkra dig på bästa sätt. Och inga frågor är dumma. Så skjut inte upp samtalet till oss, idag uppger 9 av 10 kunder är nöjda när de lägger på luren. Under 2017 hade vi de högsta kundnöjdhetsiffrorna vi någonsin haft på Nordisk nivå.

16. Löser ditt ärende på 24 timmar

Vi arbetar hårt för att finnas där för dig när något händer. Vårt mål är att lösa ett ärende inom 24 timmar efter att det inkommer till oss. Vi lyckas i åtta av tio fall.

17. Klimatanpassa ditt hus enklare med vårt webbverktyg

Vi hjälper dig att undvika vattenläckor, översvämning, röta och för höga inomhustemperaturer. I webbverktyget VisAdapt knappar du in din adress och uppgifter om huset. Därefter får du direkt en prognos för hur vädret väntas påverka byggnaden, och hur du bör skydda dig mot skadorna. Enkelt!

Så kan du klimatanpassa huset

18. Grönt kort för egen maskin

Grönt Kort är ett internationellt försäkringsbevis på att ditt fordon har gällande trafikförsäkring. Fram till alldeles nyligen skickades de enbart med vanlig post eller lämnades ut personligen. Men nu kan If mejla ut korten, så länge kunden har möjlighet att skriva ut det dubbelsidigt på ett grönt papper. Snabbare och enklare!

Läs om och beställ Grönt Kort

19. Premien opåverkad av parkeringsskada

Det finns inget så irriterande som att upptäcka att någon skadat ens bil på en parkering och sedan smitit. Vi vill göra vad vi kan för att underlätta för dig, så nu påverkas inte priset på din bilförsäkring av parkeringsskador med en okänd motpart. (Du måste dock fortfarande betala din självrisk).

Parkeringsskada

20. Alltid rätt bilbarnstol för barnet

Hos oss kan du hyra ett paket med de bilbarnstolar ditt barn behöver fram till tio års ålder. Stolen byts i takt med att barnet växer. Säkert, enkelt och ekonomiskt!

Hyr bilbarnstol

Hur kan vi bli bättre?

Det ska vara enkelt att vara kund hos oss, hjälp oss genom att lämna dina synpunkter. 

Tyck till

Därför väljer du If

Försäkring ska vara enkelt. Därför jobbar vi hela tiden med att göra det så enkelt som möjligt för dig  som kund. 

Läs om dina fördelar