Vad händer efter köpet?

guide om betalning och hälsodeklaration

Här hittar du information om försäkringen – om betalning, giltighetstid, hälsodeklaration för personförsäkring och inloggning på Mina sidor.

Försäkringsbrev och inloggning

Inom några dagar finns ditt försäkringsbrev tillgängligt på Mina sidor. Du får ett mejl av oss så snart detta är klart. Då kan du  logga in och kontrollera att alla uppgifter stämmer.   

Viktig information

  • Har du köpt en hemförsäkring är det viktigt att du kontrollerar att alla personer som omfattas av försäkringen står som medförsäkrade på försäkringsbrevet. 
  • Har du köpt en personförsäkring behöver du för vissa försäkringstyper fylla i en hälsodeklaration, om du inte redan har gjort det. Du hittar mer information längre ner på sidan. 

Om betalning av din försäkring

Här kan du läsa om vad som gäller när du har valt att betala med:

Om du har valt att betala med e-faktura

  • får du faktura, försäkringsbrev, villkor och nyheter om din försäkring direkt till din internetbank och till Mina sidor, din personliga plats på if.se.
  • får du meddelande från din internetbank när det finns en ny faktura att betala.
  • finns din faktura, försäkringsbrev, villkor och nyhetsbrev sparade i internetbanken i mellan 13 och 18 månader, beroende på vilken bank du har.

Om vi behöver skicka en påminnelse får du den på papper hem i brevlådan. 

Har du valt att betala med Autogiro behöver vi få ett signerat medgivande från dig.

  • Om du signerade medgivandet digitalt under köpet eller om vi redan har ett medgivande sedan tidigare behöver du inte göra någonting.
  • Finns inget medgivande sedan tidigare kommer vi att skicka en medgivandeblankett på posten. Fyll i, skriv under och återsänd medgivandet till oss i det portofria kuvertet så snart som möjligt, senast inom en vecka.

Vilket belopp dras från kontot, och när?

  • Betalningen sker i förskott genom att aviserat belopp dras från det bankkonto du angivit i medgivandet.
  • Om försäkringens startdatum är mitt i månaden blir det första beloppet och det sista beloppet på året inte lika stort som de övriga tio månaderna, men det totala årspriset stämmer.
  • Runt den 20:e varje månad kan du logga in på Mina sidor för att se exakt vilket belopp som dras från ditt konto nästa gång. 
  • Dragningsdagen, dagen då beloppet dras från ditt bankkonto, är den första vardagen varje månad. För att betalningen ska lyckas måste hela beloppet finnas på ditt bankkonto vardagen före dragningsdagen. Observera att om den första vardagen infaller på en måndag kommer beloppet att reserveras på ditt konto redan på fredagen.

Om du har valt att få försäkringsbrevet med inbetalningskort i pappersform hem i brevlådan, är avgiften 25 kronor per faktura.

Har du bytt till If från annat bolag?

Om du har haft försäkringen hos ett annat bolag och bytt till If är det viktigt att du säger upp den försäkringen så att du inte har dubbel försäkring. 

Om du redan skickat in fullmakten till oss, men ändå fått ett nytt försäkringsbrev med faktura från ditt tidigare försäkringsbolag, kan du bortse från det.

Du har rätt att ångra ditt köp

Enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) har du rätt att inom en viss tid ångra ett köp du gjort på distans, till exempel när du har köpt försäkring här hos oss på webben.

14 dagars ångerrätt

Ångertiden är 14 dagar räknat från den dag avtalet ingicks.

För personförsäkring är ångertiden 30 dagar och räknas från det att du som kund får kännedom om att försäkringsavtalet har ingåtts.
Om du ångrar dig inom denna tid så är det bara att kontakta oss.

Har du betalat försäkringen betalar vi tillbaka beloppet, med avdrag för den tid som försäkringen varit gällande.

Automatisk förnyelse

Vid försäkringstidens slut – normalt ett år – förnyas försäkringen automatiskt för ytterligare ett år, om vi inte har kommit överens om annat. Vi meddelar dig cirka en månad före det datum som försäkringen förnyas.

Om hälsodeklaration

För vissa personförsäkringar krävs det att du gör en hälsodeklaration som ska godkännas av oss innan försäkringen börjar gälla. Om du behöver fylla i en hälsodeklaration får du en länk i bekräftelsen från oss, och du kan fylla i hälsodeklarationen digitalt. Gör det så snart som möjligt, men tidigast 60 dagar före försäkringens startdatum.

Om du väntar barn och har fått offert på barnförsäkring fyller du i hälsodeklarationen så snart barnet är fött.

Följande försäkringar kräver hälsodeklaration:

  • Gravidförsäkring
  • Barnförsäkring
  • Sjuk- och olycksfallsförsäkring
  • Vuxen 50+
  • Sjukvårdsförsäkring
  • Livförsäkring

Vanliga frågor och svar om hälsodeklarationen

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna med dina frågor om försäkringar. Du kan ringa, chatta eller mejla.

Kontakta kundservice

Ifs förmånsprogram

Som förmånskund hos oss får du rabatt och andra värdefulla förmåner direkt. Så här fungerar det.

Läs om förmånsprogrammet

Digitala tjänster

För en smidigare vardag och för miljöns skull rekommenderar vi våra digitala tjänster.

Läs mer om digitala tjänster