Hälsodeklaration

När du vill teckna en personförsäkring som gäller vid sjukdom behöver du först svara på några frågor om din hälsa. Du gör en så kallad hälsodeklaration och den behövs för barn- liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkring, samt försäkringarna Vuxen 50+ och sjukvårdsförsäkring. 

Kvinna svarar på frågor om sin hälsa i sin mobiltelefon.
Redigerat

Vanliga frågor om hälsodeklarationen

Om du inte hittar svar på dina frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på telefon 08-121 88 340.

Vem ska fylla i hälsodeklarationen?

Du som söker försäkringen ska fylla i hälsodeklarationen som gäller för dig.

För barnförsäkring är det du som är juridisk vårdnadshavare som ska fylla i hälsodeklarationen, dvs du som är juridiskt ansvarig för barnet.

Jag kan inte svara på frågorna. Vad gör jag?

Är du osäker på om du haft några av de symtom som vi efterfrågar kan du söka efter din hälsoinformation på Mina sidor på 1177.se eller fråga din vårdcentral/läkare för säkerhets skull. Du är välkommen att ringa oss om du behöver hjälp med att tolka en fråga, men vi kan tyvärr inte assistera med vilken specifik del av din hälsoinformation du ska ange då vi som försäkringsbolag inte får påverka detta.

Varför är det viktigt att svara sanningsenligt?

Om du lämnar felaktiga uppgifter kan det leda till att försäkringen inte gäller som du först fått besked om, eller i värsta fall att den sägs upp eftersom den kanske inte skulle ha beviljats från början om vi hade haft korrekt information. Om vi behöver ställa ytterligare frågor eller utreda något mer kring din hälsa, kommer vi att kontakta dig. Därefter gör vi en försäkringsmedicinsk bedömning och meddelar dig om försäkringens status. Detta för att säkerställa att du får rätt försäkring till rätt pris.

Gör vissa sjukdomar att jag inte får köpa försäkringen?

Det finns vissa sjukdomar och besvär som kan medföra en ökad eller oklar risk för vissa försäkringsprodukter. För att vi ska kunna ge dig rätt försäkringsskydd är det viktigt att du lämnar så mycket information som möjligt. Om du är osäker på om något besvär kan påverka din försäkring, fyll i informationen så gör vi en bedömning. Vi gör en individuell bedömning av varje hälsodeklaration utifrån den försäkringsprodukt du har sökt. 

Vad händer om jag har haft en sjukdom?

Det är viktigt att du uppger vilken sjukdom eller besvär du har haft, så att vår personal med expertis inom försäkringsmedicin kan bedöma om det påverkar den försäkringsmedicinska utvärderingen innan de meddelar dig beslutet. Detta görs för att säkerställa att du får rätt typ av försäkringsskydd baserat på din hälsohistorik.

Kommer If att kontakta läkare som har behandlat mig?

Vi kommer endast att kontakta läkare eller vårdenhet om vi behöver ytterligare medicinskt underlag för att bedöma din försäkringsansökan. Innan vi gör det måste du ge ditt samtycke genom att fylla i en fullmakt, så det sker aldrig utan din vetskap. Detta ger oss möjlighet att samla in de uppgifter vi behöver för att kunna erbjuda dig ett så bra och tydligt försäkringsskydd som möjligt.

Personförsäkringar

Mer information om de olika personförsäkringarna.

Redigerat