Hälsodeklaration

När du vill teckna en personförsäkring som gäller vid sjukdom behöver du först svara på några frågor om din hälsa. Du gör en så kallad hälsodeklaration och den behövs för barn- liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkring, samt försäkringarna Vuxen 50+ och sjukvårdsförsäkring. 

Kvinna svarar på frågor om sin hälsa i sin mobiltelefon.

Vanliga frågor om hälsodeklarationen

Hittar du inte svaret på dina frågor är du välkommen att ringa oss på telefon 08-121 88 340.

Vem ska fylla i hälsodeklarationen?

Hälsodeklarationen ska fyllas i av den person försäkringen ska gälla för. 

För barnförsäkring är det du som är juridisk vårdnadshavare som ska fylla i hälsodeklarationen, d.v.s. den som är juridiskt ansvarig för barnet.

Jag kan inte svara på frågorna. Vad gör jag?

Är du osäker på om du haft några av de symtom som vi efterfrågar kan du söka efter din hälsoinformation på Mina sidor på 1177.se eller fråga din vårdcentral/läkare för säkerhets skull.

Du är välkommen att ringa oss om du behöver hjälp med att tolka en fråga. Vi kan tyvärr inte assistera med vilken specifik del av din hälsoinformation du ska ange eftersom vi som försäkringsbolag inte får påverka detta.

Varför är det viktigt att svara sanningsenligt?

Om du lämnar felaktiga uppgifter kan det leda till att försäkringen inte gäller som du först fått besked om. I värsta fall kan den sägas upp eftersom den kanske inte skulle ha beviljats från början om vi hade haft korrekt information.

Om vi behöver ställa ytterligare frågor eller utreda något mer kring din hälsa, kommer vi att kontakta dig. Därefter gör vi en försäkringsmedicinsk bedömning och meddelar dig om försäkringens status. Vi gör detta för att säkerställa att du får rätt försäkring till rätt pris.

Gör vissa sjukdomar att jag inte får köpa försäkringen?

Det finns vissa sjukdomar och besvär som kan medföra en ökad eller oklar risk för vissa försäkringar.  

  • För att vi ska kunna ge dig rätt försäkringsskydd är det viktigt att du lämnar så mycket information som möjligt.
  • Om du är osäker på om något besvär kan påverka din försäkring, fyll i informationen så gör vi en bedömning.
  • Vi gör en individuell bedömning av varje hälsodeklaration utifrån den försäkring du har ansökt om.

Vad händer om jag har haft en sjukdom?

Det är viktigt att du uppger vilken sjukdom eller besvär du har haft. Vår personal med expertis inom försäkringsmedicin kan bedöma om det påverkar den försäkringsmedicinska utvärderingen innan de meddelar dig beslutet. Detta görs för att säkerställa att du får rätt typ av försäkringsskydd baserat på din hälsohistorik.

Personförsäkringar

Mer information om de olika personförsäkringarna.