Frågor och svar om

Hälsodeklarationen

Här får du svar på de vanligaste frågorna om den hälsodeklaration som behöver fyllas i när du köper barnförsäkring, livförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring.

Om du inte hittar svar på dina frågor här, är du alltid välkommen att kontakta oss. 
Ring 08-792 71 02 om du har frågor om hälsodeklarationen.

Vem ska fylla i hälsodeklarationen?

Du som försäkringstagare ska fylla i hälsodeklarationen. För barnförsäkring är det du som vårdnadshavare som ska fylla i hälsodeklarationen. Du behöver inte kontakta eller besöka läkare.

Jag kan inte svara på frågorna. Vad gör jag?

Ring till oss om du har frågor. Är du osäker på om du haft några av de symtom som vi efterfrågar kan du fråga din husläkare eller vårdcentral för säkerhets skull.

Varför är det viktigt att svara sanningsenligt?

För att du ska få rätt försäkring till rätt pris. Felaktiga uppgifter kan få till följd att försäkringen inte gäller. Om vi undrar över något så kontaktar vi dg. Efter det gör vi en bedömning och meddelar dig.

Gör vissa sjukdomar att jag inte får köpa försäkringen?

Förmodligen inte, men vi gör en individuell bedömning för varje hälsodeklaration som kommer in. För att vi ska kunna ge dig rätt försäkringsskydd är det viktigt att du ger oss så mycket information som möjligt. Ring oss gärna om du har några funderingar.

Vad händer om jag har haft en sjukdom?

Många sjukdomar påverkar inte försäkringen. I andra fall handlar det oftast om att säkerställa att du får rätt typ av försäkringsskydd.

Kommer If att kontakta läkare som har behandlat mig?

Vi kommer bara att kontakta läkare om det är något som vi undrar över. Innan vi gör det måste du ha lämna ditt samtycke. Det ger oss möjlighet att hämta in uppgifter som vi behöver för att kunna ge dig ett så bra försäkringsskydd som möjligt.