Ersättning vid strejk

Här förklarar vi vad som gäller om du blir försenad på grund av strejk. Beroende på vad som hänt kan du ha rätt till ersättning från flygbolag, resebolag eller din försäkring. Här kan du också göra en skadeanmälan vid försening på grund av strejk.

Anmäl försening

Ersättning från flygbolag eller researrangör vid flygstrejk

Om du blir försenad på resan på grund av strejk ska du få ersättning av flygbolaget eller researrangören efter 4 timmars försening. Om förseningen överstiger 5 timmar ska du få pengarna tillbaka.

Strejk före eller under resan?

Hur du får ersättning och av vem du kan få ersättning beror på om du påbörjat din resa eller inte. 

  • Om du hunnit påbörja din resa innan strejken bröt ut kan du få ersättning för förseningen om du har Stor Hem- eller Stor Villaförsäkring där en utökad reseförsäkring ingår. Logga in på Mina sidor för att se vilken försäkring du har valt.  
  • Om strejken bröt ut innan du påbörjat din resa ska du vända dig till flygbolaget eller researrangören. Reseförsäkringen gäller inte om strejk brutit ut innan du reste hemifrån. Vi rekommenderar att du vänder dig till flygbolaget eller researrangören innan du reser iväg till flygplatsen för att få klarhet i om, hur och när du kan komma iväg på resan.

Ersättning vid försening

  • Schablonersättning á 500 kronor betalas efter 6 timmars försening eller om det allmänna färdmedlet blir inställt och ny avgång sker senare än 6 timmar.
  • Ytterligare 500 kronor lämnas per 12 timmar därutöver.
  • Maxersättning är 5 000 kronor per person.
  • Ersättningen är inte baserad på faktiska merkostnader eller uteblivna hotellnätter/matchbiljetter, utan lämnas som schablon.

För att kunna få ersättning vid förseningar på resan behöver du ha Stor Hem- eller Stor Villaförsäkring. 

Vanliga frågor om strejk

Mer att läsa