Frågor och svar
Bokningar
Hur bokar jag ett vårdbesök via min sjukvårdsförsäkring?
Du kan boka ditt vårdbesök genom att antingen gå via Vårdhjälpen, skicka ett mejl eller ringa oss på 020-620 620 mellan 08.00-16.00.
Hur av- eller ombokar jag en tid?
Du kan av- och omboka din tid via den länk du fått i bokningsbekräftelsen. Du kan även kontakta vårdgivaren eller oss för hjälp. Avbokning kan dock inte göras via mejl.
Ändring av bokning kan göras på vardagar innan kl 16.00 och minst 24 timmar innan inbokad tid. Vid operation ska avbokning ske senast tre arbetsdagar innan. Det är viktigt att du följer vårdgivarens instruktioner. Sen eller utebliven avbokning debiteras.
Hur snabbt kan jag få en tid?
Efter att vi gjort en medicinsk bedömning av ditt vårdbehov ska du erbjudas ett första besök hos en specialist inom sju arbetsdagar.
Betalning/självrisk
Antingen kan du fråga ansvarig för försäkringsavtalen på ditt företag eller så kan du ringa till oss så hjälper vi dig att kolla upp det. Ring oss på 020-620 620 mellan 08.00-16.00.
Självrisken kommer skickas som en faktura via mejl till dig när du har bokat ett första vårdbesök i ett ärende via Vårdplaneringen. Skulle besöket avbokas så behöver du kontakta oss för att häva fakturan.
Ersättning
På denna sidan hittar du information om hur du ber om ersättning.
Vilken typ av ersättning du har rätt till gällande resor finns i dina villkor. Ring oss för att få hjälp att ta reda på vad som gäller för dig 020-620 620.
Den ersättning du kan ha rätt till är:
- Utlägg på vårdcentral som t.ex. patientavgifter
- Mediciner
- Resor
- Logi
Vilka utlägg du får ersättning för beror på villkoren i din försäkring.
Vårdgivare
Fyll i fakturaunderlaget och skicka in det tillsammans med fakturan alt. skicka enbart en faktura med samma uppgifter som finns i fakturaunderlaget.
Faktureringsadress
Mejla ifyllt fakturaunderlag till ifsvardplanering@if.se eller skicka till nedan angiven postadress.
If
F200
106 80 Stockholm
Fakturafrågor
Telefon: 020-620 620
Mejl: ifsvardplanering@if.se
Om du vill prata med oss angående att bli en del av vårt nätverk kan du maila till pernilla.svensson@if.se.
Återbesök/receptförnyelse
Önskar du boka ett återbesök ska du i första hand vända dig direkt till vårdgivaren du fått vård hos. I andra hand kan du vända dig till Vårdplaneringen så hjälper vi dig.
När du ska förnya ett recept behöver du vända dig till den vårdgivaren som du fick ditt recept utskrivet hos första gången.
Försäkring/övrigt
Eftersom vi hanterar journaler och känsliga uppgifter om dig behöver vi identifiera att vi pratar med rätt person. Detta är för att skydda din integritet.
För att se dina försäkringar via arbetsgivaren loggar du in på Mina sidor.
För att avsluta din försäkring behöver du kontakta din arbetsgivare. Är du en arbetsgivare däremot och vill avsluta en av de anställdas försäkring kan du antingen logga in på Mina sidor och göra ändringar eller ringa oss på 0771-56 00 00.