Använd din sjukvårdsförsäkring

Här kan du använda din sjukvårdsförsäkring, oavsett om den är tecknad som privatperson eller via din arbetsgivare. Du loggar in säkert med bank-id och blir guidad till rätt hjälp.

Sjukvårdsrådgivning

Hjälp att boka specialistvård

Ansökan om ersättning för utlägg

Man som är hos läkaren

Medicinsk rådgivning och vård

Logga in och gör en anmälan för att få hjälp på bästa sätt. Inom några dagar kontaktar vår vårdplanering dig för bedömning och eventuell bokning hos rätt vårdgivare. När du är inloggad kan du också använda vårt självhjälpsverktyg för råd dygnet runt, eller ringa oss om du vill prata direkt.

Hjälp i pågående ärende

Kontakta vårdgivaren i första hand

Om du har blivit bokad till en vårdgivare genom oss, kommer du att få information om nästa steg i din utredning eller behandling direkt från vårdgivaren. Vi rekommenderar att du i första hand kontaktar vårdgivaren för mer information om ditt ärende, samt för att boka återbesök eller förnya recept.

Du kan avboka eller omboka vårdbesök själv

Du kan av- eller omboka ditt vårdbesök via den länk du fått i bokningsbekräftelsen. Ändring kan göras under helgfria vardagar, fram till 24 timmar innan bokad tid. Vid operation ska avbokning ske senast tre arbetsdagar innan. Det är viktigt att du följer vårdgivarens instruktioner. Sen eller utebliven avbokning debiteras.

Kvinna som behöver hjälp i pågående vårdärende

Behöver du hjälp av oss?

Kontakta oss om du har frågor om till exempel fullmakt, självrisk och ersättning.

Jag vill skicka ett meddelande

Du kan skicka ett meddelande till handläggaren för ditt ärende. Du får svar på din fråga inom några dagar. Du skickar meddelandet från Mina sidor.

Jag vill ringa

Vi kan hjälpa dig via telefon helgfria vardagar 8.00-16.00. Är det många samtal före dig, välj callback så ringer vi upp.

Telefonnummer: 020-620 620

Få ersättning genom sjukvårdsförsäkringen

Du kan ansöka om ersättning för utlägg du haft i samband med vård. Till exempel utgifter för patientavgifter och receptbelagda läkemedel.

Vilka utlägg kan sjukvårdsförsäkringen täcka?

Här finns exempel på utlägg som kan täckas. Vilka utlägg du kan få ersättning för beror på villkoren i din sjukvårdsförsäkring. När du ansöker ska du kunna uppvisa kvitto eller annat underlag som styrker din utgift.

Patientavgifter

Utgifter du haft i samband med offentlig vård som omfattas av högkostnadsskyddet, exempelvis besök på vårdcentral.

Receptbelagda läkemedel

Ersätter din försäkring receptbelagda läkemedel gäller detta kostnader inom förmån, upp till högkostnadsskyddet. Vi ersätter den del du betalat i egenavgift eller till förmån.
På Läkemedelskollen kan du få en översikt över uthämtade läkemedel, vad du betalat i egenavgift och aktuell högkostnadsperiod. Logga in med bank-id, klicka på Registerutdrag och välj Högkostnadsskydd (pdf).

Rese- och boendekostnader i samband med vård

Du kan göra anspråk på resa och boende när du har en resa på minst 15 mil tur och retur till din vårdgivare. Kostnaden ska vara nödvändig och skälig.

  • Resor ska ske med bil, båt, flyg, buss eller andra kollektiva färdmedel. Bilresor ersätts i enlighet med Skatteverkets rekommendationer. Parkering och trängselskatt ersätts också.

  • Taxi ersätts endast med läkarintyg som styrker att det medicinska tillståndet kräver det. Intyget skall vara utskrivet av behandlande läkare vid den klinik/mottagning som tillhandahåller vården.

  • Anspråk på boendekostnader skall alltid vara godkänt av Vårdplaneringen innan bokning genomförs.

Andra utgifter, exempelvis medicinska hjälpmedel

Din försäkring kan täcka andra utgifter du har i ett pågående vårdärende. Det kan som exempel vara kryckor i samband med operation eller att din behandlare anser att skoinlägg är en del av den medicinska behandlingen. Kostnaderna ska vara nödvändiga, skäliga och godkända av oss i förväg (för att du ska vara säker på att vi kan ersätta dig).

Vad ingår i min sjukvårdsförsäkring?

Vad som ingår och vilka utlägg du kan få ersättning för beror på hur din försäkring är tecknad. Se din försäkring på Mina sidor.

Företräder du ett företag, logga in på Mina sidor för företag.

Så här arbetar vi – för din skull

Det är viktigt för oss att du alltid känner dig trygg, omhändertagen och får den hjälp du behöver. 

Identifiering

Eftersom vi hanterar känsliga personuppgifter och journaler behöver vi alltid identifiera att vi har kontakt med rätt person. Detta för att skydda din integritet.

Tystnadsplikt

Vi har alltid tystnadsplikt och du behöver aldrig oroa dig för att exempelvis din arbetsgivare ska veta att du har ett sjukvårdsärende hos oss.

Sjuksköterska

Samtal spelas in

Vi vill också göra dig uppmärksam på att samtal till och från oss spelas in för att dokumentera vad som har kommunicerats.

Fullmakt för din säkerhet

Vi behöver ditt samtycke genom en fullmakt för att kunna driva ditt sjukvårdsärende. Detta för att vi ska kunna inhämta medicinsk information från vårdgivare och bland annat ta del av remisser och journaler.