Frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor!

Bokningar

Frågor som gäller bokning, avbokning, ombokningar eller övriga frågor.

Frågor om bokningar

Bokningar

Hur bokar jag en tid?

Du kan antingen ringa oss på 020-620 620 mellan 08.00-17.00 eller så kan du anmäla ditt ärende här så ringer vi upp dig.

Hur om-/avbokar jag?

Du kan av- och omboka via den länk du fått i bokningsbekräftelsen, alternativt ringa oss. Avbokning kan inte göras via mejl. Av- och ombokning kan göras på vardagar innan kl 17.00 och minst 24 timmar innan inbokad tid. Vid operation, avboka senast tre arbetsdagar innan. Sen eller utebliven avbokning debiteras.

Hur snabbt kan jag få en tid?

Vanligtvis får du en tid inom 1-5 dagar men du är garanterad att få en tid inom 14 arbetsdagar.

Betalning/självrisk

Hur tar man reda på sin självrisk?

Antingen kan du fråga ansvarig för försäkringsavtalen på ditt företag eller så kan du ringa till oss så hjälper vi dig att kolla upp det. Ring oss på 020-620 620 mellan 08.00-17.00.

När och hur betalar jag självrisken?

Självrisken betalas direkt till vårdgivaren vid första besöket.

Ersättning

Hur gör jag för att få ersättning?

För att be om ersättning fyller du i formuläret på denna sidan. Glöm inte bifoga kvitto samt säkerställ innan att du har rätt till ersättning i dina villkor. 

Vad gäller för ersättning vid resor?

Vilken typ av ersättning du har rätt till gällande resor finns i dina villkor. Ring oss för att få hjälp att ta reda på vad som gäller för dig 020-620 620.

Vad kan jag få ersättning för?

Den ersättning du kan ha rätt till är:

  • Utlägg på vårdcentral som t.ex. patientavgifter
  • Mediciner
  • Resor
  • Logi

Vilka utlägg du får ersättning för beror på villkoren i din försäkring. 

Vårdgivare

Jag ska skicka en faktura till er, hur gör jag?

Fyll i nedan faktura och skicka till oss med ett komplett ifyllt underlag per patient.

Hämta fakturaunderlag

Faktureringsadress
Mejla ifyllt fakturaunderlag till skadeservice@if.se​ eller skicka till nedan angiven postadress.

If
F200
106 80 Stockholm

Fakturafrågor
Telefon: 020-620 620
Mejl: skadeservice@if.se​​​​​​​​​​

Hur gör jag för att bli en del av ert nätverk?

Om du vill prata med oss angående att bli en del av vårt nätverk kan du maila oss på vardplaneringen@if.se.

Återbesök/receptförnyelse

Hur gör jag för att boka ett återbesök?

För att boka ett återbesök behöver du vända dig direkt till den vårdgivare du tidigare fick vård hos. Vi hanterar inga bokningar av återbesök utan endast nya vårdärenden.

Hur gör jag för att förnya ett recept?

När du ska förnya ett recept behöver du vända dig till den vårdgivaren som du fick ditt recept utskrivet hos första gången.

Försäkring/övrigt

Varför måste jag identifiera mig med BankID?

Eftersom vi hanterar journaler och känsliga uppgifter om dig behöver vi identifiera att vi pratar med rätt person. Detta är för att skydda din integritet.

Hur tar jag reda på vilken försäkring jag har och vad som ingår?

För att ta reda på vilken försäkring du har kan du antingen prata med ansvarig person på ditt företag som hanterar de anställdas försäkringar eller så kan du ringa direkt till oss så hjälper vi dig. Läs om de olika delarna i sjukvårdsförsäkringen här, dvs omfattningarna Bas, Plus, Komplett. Vill du ringa oss och fråga? Nå oss mellan 08.00-17.00 på 020-620 620.

Hur avslutar jag min försäkring?

För att avsluta din försäkring behöver du kontakta din arbetsgivare. Är du en arbetsgivare däremot och vill avsluta en av de anställdas försäkring kan du antingen logga in på Mina sidor och göra ändringar eller ringa oss på 0771-56 00 00.