Coronaviruset – så gäller reseskyddet

Här hittar du information om hur reseskyddet i hemförsäkringen gäller vid utlandsresor med anledning av Corona. Vi uppdaterar denna information kontinuerligt.

Så gäller reseskyddet

  • Hemförsäkringens reseskydd gäller för resor i hela världen i upp till 45 dagar. Vi hjälper dig på resmålet om du eller någon i familjen blir sjuk, skadad eller bestulen.
  • Reseskyddet gäller dock inte för de länder och regioner som UD avråder dig att resa till. Om du redan hade rest iväg innan avrådan kom gäller reseskyddet som vanligt. 
  • Om du väljer att resa trots att UD avråder från resor gäller inte längre reseskyddet i hemförsäkringen. Tänk på att du tar en stor risk om du reser utan försäkring. Du kan då inte få någon praktisk eller ekonomisk hjälp om du blir sjuk, skadad, bestulen eller försenad under resan.

Tjänsteresa?

Om du är på tjänsteresa gäller inte reseskyddet i hemförsäkringen. Här kan du läsa vad som gäller för din tjänstereseförsäkring.

Innan avresa från Sverige

Kolla alltid upp och följ UDs rekommendationer. 

  • Om du inte vill eller kan åka på en redan planerad och bokad resa behöver du kontakta ditt rese- eller flygbolag för att ta reda på vilka möjligheter du har att avboka eller omboka din resa.
  • Vi rekommenderar inte att du reser i väg när UD avråder från att resa eftersom du då inte kan få någon hjälp.

Länder som UD avråder dig att åka till

    • UD avråder från icke nödvändiga resor till flera länder. Från och med 30 juni gäller inte denna avrådan för 10 länder i Europa:
      Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz och Spanien.
    • För övriga länder inom EU, EES och Schengen gäller fortfarande avrådan till och med 15 juli.
    • För resor till länder utanför EU, EES och Schengenområdet förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 31 augusti 2020.
    • Du hittar mer information på UDs webbplats. 

    Viktigt att tänka på om du vill resa

    • Även om UD har upphävt avrådan från resor till några länder i Europa betyder inte det att allt är som vanligt.
      Du som planerar att resa har ett eget ansvar att förbereda dig noga, hålla dig uppdaterad hela tiden och följa lokala mydigheters råd och anvisningar på den plats du befinner dig. 
    • I vissa länder testas resenärer och du kan behöva sitta i karantän. Det är inte heller självklart att turister tas emot i sjukvården. 
    • UD har även meddelat att de eller svenska utlandsmyndigheter inte kommer att hjälpa till med hemtransport till Sverige om du inte kan ta dig hem som planerat. 

    Bila i Europa

    Om du planerar att åka med bilen till något av de länder UD har släppt restriktionerna för, är det viktigt att du är medveten om de eventuella utmaningar som kan inträffa.

    Om du skulle råka ut för driftstopp i något av de länder med restriktioner eller de länder som varit nedstängda under en längre period, kan det bli svårt att få tillgång till hyrbil, hotell eller resealternativ. 

    Av den anledningen är det extra viktigt att du har marginaler både i form av reskassa för utlägg och tid i din planering.

    Om du vill avboka en resa

    Om du vill avboka en redan köpt resa kontaktar du din researrangör eller flygbolag för att undersöka vilka möjligheter du har att avboka eller omboka en resa.

    När UD avråder från resor till ett land eller region gäller inte avbeställningsskyddet i hemförsäkringens reseskydd oavsett anledning till avbokningen.

    Resor senare under året

    För dig som har en resa inbokad senare under året uppmanar vi dig att avvakta då det i nuläget inte finns någon som vet hur detta kommer att utvecklas. 

    Hjälp vid evakuering

    Reseförsäkringens evakueringsskydd gäller för merkostnader för ny hemresebiljett när UD rekommenderar svenska medborgare att lämna resmålet och ta sig hem.

    • Kontakta i första hand ditt flygbolag eller researrangör för ombokning av hembiljett.
    • Om du inte får hjälp av flygbolaget eller researrangören kan du själv boka hemresan. 
    • Spara underlag som visar flyg- eller resebolagets beslut och vilka merkostnader du har för de nya biljetterna.
    • Kontakta oss i efterhand för att reglera merkostnaderna. Använd gärna formuläret Anmäl ombokad hemresa nedan.
    • Vid frågor nås vi på telefon +46 771-655 655.

    Senast uppdaterad 29 juni 2020