Coronaviruset – så gäller reseskyddet

Coronaviruset har spridit sig till länder dit vi svenskar reser, och många undrar hur hemförsäkringens reseskydd gäller. Här hittar du svaren.

Så gäller reseskyddet

  • Hemförsäkringens reseskydd gäller för resor i hela världen i upp till 45 dagar. Vi hjälper dig på resmålet om du eller någon i familjen blir sjuk, skadad eller bestulen.
  • Reseskyddet gäller dock inte för de länder och regioner som UD avråder dig att resa till. Om du redan hade rest iväg innan avrådan kom gäller reseskyddet som vanligt. 
  • Om du väljer att resa trots att UD avråder från resor gäller inte längre reseskyddet i hemförsäkringen. Tänk på att du tar en stor risk om du reser utan försäkring. Du kan då inte få någon praktisk eller ekonomisk hjälp om du blir sjuk, skadad, bestulen eller försenad under resan.

Hjälp vid evakuering

Reseförsäkringens evakueringsskydd gäller för merkostnader för ny hemresebiljett när UD rekommenderar svenska medborgare att lämna resmålet och ta sig hem.

  • Kontakta i första hand ditt flygbolag eller researrangör för ombokning av hembiljett.
  • Om du inte får hjälp av flygbolaget eller researrangören kan du själv boka hemresan. 
  • Spara underlag som visar flyg- eller resebolagets beslut och vilka merkostnader du har för de nya biljetterna.
  • Kontakta oss i efterhand för att reglera merkostnaderna. Använd gärna formuläret Anmäl ombokad hemresa nedan.
  • Vid frågor nås vi på telefon +46 771-655 655.

Om du vill avboka en resa

Om du vill avboka en redan köpt resa kontaktar du din researrangör eller flygbolag för att undersöka vilka möjligheter du har att avboka eller omboka en resa.

När UD avråder från resor till ett land eller region gäller inte avbeställningsskyddet i hemförsäkringens reseskydd oavsett anledning till avbokningen.

Jag är i ett drabbat område – vad gäller?

Om du redan rest till ett land eller område som under din vistelse blir drabbat av Coronaviruset gäller reseskyddet som vanligt om du blir sjuk eller skadad.

Om du insjuknar kontaktar du SOS International på telefon +46 8 792 73 33.

Om du sitter i karantän

Om du sitter i karantän på hotellet på grund av att någon annan är smittad av Coronaviruset, betalar vi ersättning för nödvändiga merkostnader för logi och hemresa. 

Vi betalar inte ersättning för mat, outnyttjade semesterdagar eller förlorad arbetsinkomst. 

Anmäl merkostnad för logi och hemresa

Om du fått merkostnader för logi eller hemresa på grund av att du suttit i karantän kan du anmäla det till oss genom att använda skadeformuläret Sjukdom på resa. Använd fältet Beskriv sjukdomen och symptomen för att förklara att du inte varit sjuk, utan att det handlar om ofrivillig karantän.

Innan avresa från Sverige

  • Kolla alltid upp och följ UDs rekommendationer. 
  • Om du inte vill eller kan åka på en redan planerad och bokad resa behöver du kontakta ditt rese- eller flygbolag för att ta reda på vilka möjligheter du har att avboka eller omboka din resa.
  • Vi rekommenderar inte att du reser i väg när UD avråder från att resa eftersom du då inte kan få någon hjälp.

Länder som UD avråder dig att åka till

    • UD avråder från icke nödvändiga resor till alla länder. Avrådan gäller till och med 14 april, därefter görs en ny bedömning. Du hittar mer information på UDs webbplats. 

    Resor senare under året

    För dig som har en resa inbokad senare under året uppmanar vi dig att avvakta då det i nuläget inte finns någon som vet hur detta kommer att utvecklas. Både vi och researrangörerna behöver prioritera att hjälpa de som är på resa eller har en resa som ligger nära i tiden. 

    Tjänsteresa?

    Om du är på tjänsteresa gäller inte reseskyddet i hemförsäkringen. Här kan du läsa vad som gäller för din tjänstereseförsäkring.

    Senast uppdaterad 19 mars 2020