Underhåll av fartyg och båt i yrkesbruk

Det finns mycket att hålla reda på när man är till sjöss, och även för erfarna sjömän är det nästan oundvikligt att både små och stora skador uppstår.

Men många skador kan undvikas.

På denna sida har vi samlat goda råd och enkla åtgärder som du kan vidta före, under och efter sjöfärd för att undvika de allvarligaste felen och skadorna.

Checklistor för före, under och efter segling

Innan du seglar

Kontroller före avgång:

  • Väderprognosen lovar bra väder under hela resan
  • rätt och uppdaterade sjökort finns ombord, antingen i pappersform eller elektronisk form
  • fartyget inte har något läckage
  • fartyget inte har fel eller periodiska fel på maskiner eller elektronik
  • vattennivålarm och maskinlarm är funktionella
  • maskinerna underhålls ordentligt - oljebyte etc.
  • tillräckligt med bränsle ombord
  • bemanningen är tillräcklig och enligt krav
  • fartyget lastas korrekt när det gäller stabilitet
  • du ​​har tillräcklig nödutrustning (raketer / facklor)
  • ha fungerande kommunikationsutrustning
  • du ​​transporterar aldrig fler passagerare än lagligt och att det finns räddningsutrustning till samtliga
5 goda vanor för att undvika maskinskador:
  • Kontrollera regelbundet att det finns kylvätska i motorn och att den uppfyller kraven.

  • Lyssna alltid på maskinen och vänta inte med att agera om den inte låter som vanligt.

  • Gör det till en fast rutin att gå igenom och logga tester av alla maskinlarm, inklusive vattenståndslarm i maskinrummet. Läckage av vatten från bottenventiler, kylsystem eller spolpumpar har orsakat många stora maskinskador och totalförluster, och det ska finnas ett fungerande vattenståndslarm i maskinrummet.

  • Se till att alla ombord vet var och hur brandspjäll stängs vid brand.

  • Håll kontinuerligt uppsikt över att flexibla gummislangar är korrekt monterade och inte har sprickor eller veck, samt att de är ordentligt säkrade, exempelvis med dubbla slangklämmor.

När du seglar

När du framför fartyget finns det ett antal grundläggande saker som är värda att ha koll på:

  • Håll alltid ordentlig utkik, eftersom bristfällig utkik är orsaken till 95 % av alla kollisioner och grundstötningar. 
  • Lita aldrig 100 % på elektroniska navigationshjälpmedel. GPS-utrustning har alltid en felmarginal, så håll ett säkert avstånd från land, skär och andra fartyg.
  • Om det uppstår problem med de elektroniska hjälpmedlen, sänk farten till säker fart så att du kan hinna stoppa fartyget i en nödsituation.
  • Framför fartyget med säker fart i dåligt väder eller dålig sikt, mörker, dimma, snöstorm osv.
  • Var alltid pigg och utvilad när du framför fartyget.
  • Följ alltid de internationella sjövägsreglerna. 
  • Visa alltid gott sjömanskap och hävda inte din rätt om det kan orsaka en farlig situation.
Saker att vara uppmärksam på:
  • Certifikat och säkerhetsföreskrifter
    Fartyg för kommersiellt bruk ska alltid uppfylla de krav som ställs av relevanta myndigheter, och de lagstadgade certifikaten ska vara giltiga.
  • Fel på autopilot
    När du navigerar i trånga farvatten, i tät trafik eller vid in- och utpassage av hamnar bör du överväga manuell styrning. Även ett litet fel i autopiloten kan resultera i kollision eller grundstötning.

Efter du seglar

När fartyget ska läggas upp

  1. Rederiet måste ha en plan för uppläggningen som inkluderar bemanning med 1 timmes varsel eller mindre.
  2. När väderprognosen för området är stark vind och våghöjd som kan äventyra fartygets säkerhet, ska fartyget bemannas enligt ordinarie drift.
  3. Fartyget ska alltid vara säkert förtöjt i förhållande till det förväntade vädret, ström och hamnens utsatthet.
  4. Fartyget ska vara utrustat med brandlarm och vatteninträngning med automatisk uppringning till ansvarig för tillsyn.
  5. Fartyget måste övervakas av en person som går ombord och kontrollerar fartyget, inklusive maskinrum och lastutrymmen, minst en gång om dagen.
Checklista när fartyget är upplagt

Följande ska göras när fartyget är upplagt vintertid, eftersom rör och filter kan sprängas i kylan, vilket i värsta fall kan leda till att fartyget kan sjunka.

  • Bottenventilerna är stängda och täta
  • Ventilspindlar smörjs och att ventilhus, packningar och röranslutningar är i gott skick
  • Kylvattensystemet eller andra vattensystem ombord töms och att andra skrovgenomföringar är i gott skick
  • Propelleraxeln är tät
  • Kontrollera fartyget regelbundet under uppläggningstiden

En välsmord maskin

Byt alltid smörjolja enligt tillverkarens eller leverantörens specifikationer och säkerställ att vald oljetyp är godkänd för aktuell applikation. Ta regelbundet oljeprover från huvudmaskiner, växellådor och hydraulsystem. Oljeanalys är ett etablerat diagnostiskt verktyg som kan ge tidiga indikationer på pågående maskinhaverier. Analysen ger underlag för att bedöma om oljan är i driftdugligt skick, kontaminerad eller om maskinen uppvisar tecken på onormalt slitage.

Ett oljeanalysprogram syftar till att verifiera att maskinen arbetar inom normala driftsparametrar. Vid avvikande värden ska korrigerande åtgärder vidtas omedelbart för att eliminera orsaken eller minimera följdskador.

Ett korrekt taget oljeprov kan besvara centrala frågor om motorstatus och, vid rätt åtgärder, bidra till förlängd livslängd för både olja och maskinkomponenter. Metoden kan liknas vid en blodanalys som identifierar avvikelser i en patients hälsotillstånd.

Enkla åtgärder för att undvika skador

För de flesta båt- och fartygsägare är det en självklarhet att stänga bottenventiler, avloppsrör och filter inför vinteruppläggning av ouppvärmda fartyg. Tyvärr händer det att detta förbises, med följden att rör och filter spricker vid sträng kyla. I värsta fall kan fartyget sjunka under den efterföljande upptiningen.

En noggrann redare inser att dessa enkla åtgärder är nödvändiga för att upprätthålla sjövärdighet under vintern. Fartygsförsäkringen täcker inte skador som orsakats av grov vårdslöshet i samband med uppläggningen av fartyget.

Checklista före vinteruppläggning eller vid längre hamnuppehåll

Det ligger i allas intresse att du före fartygs vinteruppläggning säkerställer att:

  • Bottenventilerna är stängda och tätar ordentligt. 
  • Ventilspindlar är väl smorda.
  • Ventilhus, packningar och röranslutningar är i gott skick.
  • Kylvattensystemet eller andra inbyggda vattensystem är väl dränerade.
  • Övriga botten­genomföringar är i gott skick och utan risk för läckage.
  • Stäv­röret är tätt.
  • Aqua­drive och kopplingshus är fria från vatten.
  • Regelbunden tillsyn av fartyget sker under uppläggningen.

Vi rekommenderar även att fartyget utrustas med en automatisk länspump med nivåvakt.

​Exempel på besiktningsrapporter

Här ser du exempel på utdrag ur två besiktningsrapporter som talar för sig själva.