undvik skador vid framförandet av fartyget

Även om det är mycket du behöver kontrollera under färden, är det viktigt att se till att allt är i ordning för att undvika skador.

Checklista då du framför fartyget:

  • alltid ha ordentlig utkik, då saknad av ordentlig utkik är orsaken till 95% av alla kollisioner och grundstötningar
  • lita aldrig 100% på elektroniska navigationshjälpmedel, titta ut
  • GPS-utrustning har alltid en felmarginal, så håll säkert avstånd till land, skär och andra fartyg
  • Om problem med de elektroniska hjälpmedlen uppstår, så sakta ner till "säker hastighet"
  • framför fartyget i "säker hastighet" vid dåligt väder eller dåligt sikt, mörker, tjocka, snöstorm etc.
  • var alltid fräsch och utvilad vid framförandet av fartyget
  • följa internationella sjöfartsregler
  • använd alltid gott sjömanskap, håll inte fast i din "rätt" om det kan orsaka en farlig situation

Fel på autopilot

När du navigerar i trånga farvatten och tät trafik, eller in och ut ur hamn, bör du överväga handstyrning, eftersom ett kortvarigt fel i autopiloten kan leda till kollision eller grundstötning.

Certifikat och säkerhetsföreskrifter

Fartyg i kommersiellt bruk måste alltid uppfylla kraven som ställs av myndigheter och klassificeringssällskap. Nödvändiga certifikat måste vara giltiga.

Redaren och / eller ägaren ansvarar för:

  • Fartyget är korrekt bemannat i enlighet med gällande lagstiftning
  • Besättningen har rätt träning och giltiga certifikat
  • Fartyget har ett giltigt klass- och / eller myndighetscertifikat
  • Spara information vid eventuell olycka
  • En lagringsrutin kring fartygets manövrar samt position är viktig för att säkerställa att tillgänglig information i systemet inte går förlorad.
  • Informationen är oerhört viktig, för att förstå händelseförloppet