Undvik skador vid framförandet av fartyget
Även om det är mycket du behöver kontrollera under färden, är det viktigt att se till att allt är i ordning för att undvika skador.
Checklista då du framför fartyget:
- alltid ha ordentlig utkik, då saknad av ordentlig utkik är orsaken till 95% av alla kollisioner och grundstötningar
- lita aldrig 100% på elektroniska navigationshjälpmedel, titta ut
- GPS-utrustning har alltid en felmarginal, så håll säkert avstånd till land, skär och andra fartyg
- Om problem med de elektroniska hjälpmedlen uppstår, så sakta ner till "säker hastighet"
- framför fartyget i "säker hastighet" vid dåligt väder eller dåligt sikt, mörker, tjocka, snöstorm etc.
- var alltid fräsch och utvilad vid framförandet av fartyget
- följa internationella sjöfartsregler
- använd alltid gott sjömanskap, håll inte fast i din "rätt" om det kan orsaka en farlig situation
Fel på autopilot
När du navigerar i trånga farvatten och tät trafik, eller in och ut ur hamn, bör du överväga handstyrning, eftersom ett kortvarigt fel i autopiloten kan leda till kollision eller grundstötning.
Certifikat och säkerhetsföreskrifter
Fartyg i kommersiellt bruk måste alltid uppfylla kraven som ställs av myndigheter och klassificeringssällskap. Nödvändiga certifikat måste vara giltiga.
Redaren och / eller ägaren ansvarar för:
- Fartyget är korrekt bemannat i enlighet med gällande lagstiftning
- Besättningen har rätt träning och giltiga certifikat
- Fartyget har ett giltigt klass- och / eller myndighetscertifikat
- Spara information vid eventuell olycka
- En lagringsrutin kring fartygets manövrar samt position är viktig för att säkerställa att tillgänglig information i systemet inte går förlorad.
- Informationen är oerhört viktig, för att förstå händelseförloppet