Om ditt hem blir förstört
Det brinner och du måste snabbt ta dig ut ur huset. Det finns ingen tid att få med sig något, du måste rusa ut mer eller mindre påklädd. Ganska snabbt kommer tankarna - hjälp, vad händer nu och vad ska jag göra?
Vi agerar när larmet går
Vid krissituationer finns vi vid din sida och hjälper dig att lösa situationen så bra som möjligt för dig.
När vi får reda på att det brinner i flerfamiljshus agerar vi direkt. Vi skapar då ett team som försöker ta reda på vilken adress och vilka trappuppgångar som är drabbade för att veta om vi har kunder som bor på den drabbade adressen.
– Vår ambition är att ringa eller smsa alla kunder så fort som möjligt. Vår erfarenhet är att man är chockad och förvirrad i dessa lägen och att ringa sitt försäkringsbolag är inte det första man tänker på. Om vi har möjlighet åker vi även ut till platsen och söker upp våra kunder för att prata med dem och erbjuda vår hjälp, något som är mycket uppskattat, berättar Jenny Rudslätt, skadechef hos If.
I den första akuta fasen handlar det om att skapa trygghet för de som drabbats, att lösa boende för de första nätterna och praktiska saker som att få tag i kläder, skor och annat som är viktigt för dem. Det finns ingen standardlösning utan vi anpassar den så gott det går till varje enskild person.
Att få prata med någon är viktigt
Vi hjälper inte bara till med praktiska saker som boende, utan vi lyssnar även på kundernas berättelser och finns där för dem. I hemförsäkringen ingår även något som kallas krishantering. Det innebär att våra kunder kan kontakta en legitimerad psykolog och får ersättning för behandlingskostnaderna.
Vår ambition är att ringa eller smsa alla kunder så fort som möjligt.
Vad händer på sikt?
Vad som händer i nästa steg beror på hur omfattande skadorna på bostaden är och när det är möjligt att flytta tillbaka. Bostaden ska saneras och återställas. Det kan ta olika lång tid och under tiden behövs ett ersättningsboende.
De första dagarna kan det fungera att bo på hotell, men på längre sikt blir det en ohållbar situation. Vi jobbar flexibelt och tillsammans med kunden försöker vi hitta lösningar som passar den enskilde. Till exempel kan närhet till skolan vara en viktig faktor att ta hänsyn till. Merkostnaderna för ersättningsboende i upp till två år täcks av hemförsäkringen.
Vid vattenskador
Det är såklart inte bara vid bränder i flerfamiljshus som vi hjälper våra kunder. Det kan vara en vattenskada som gör att man inte kan bo kvar i huset eller lägenheten.
Även då får kunden hjälp med ersättningsbostad under tiden den egna bostaden återställs. Vid omfattande översvämningar kan det ta lång tid innan allt är tillbaka till det normala. Länspumpar kan vara svåra att få tag i när många drabbas samtidigt. Det kan dröja innan renoveringen kan påbörjas eftersom vattenskadorna behöver torka innan man kan sätta igång med återställande.
Vattenskada i bostaden
Den vanligaste skadan i svenska hem är orsakad av vatten. Det är inte de drastiska översvämningarna som våra kunder drabbas mest av, utan det är läckande ledningar i kök.
En typisk vattenskada i köket uppstår genom att en koppling till vattenledningen under diskbänken står och droppar under lång tid innan den upptäcks. Några månader med upprivet kök och byggfläktar är inte så kul. I dessa lägen kan ersättningsbostad också behövas.
Denna typ av vattenskada är ganska enkel att förhindra. Tips om hur vattenskada kan undvikas
Vattenskada vid skyfall
Att förhindra en översvämning efter ett skyfall är svårt. Stora översvämningar som till exempel den i Gävle i augusti 2021 kan inte en enskild villaägare påverka. Däremot kan man göra några saker för att inte drabbas så hårt.
Kom ihåg att brandöva
När det brinner hemma är det lätt att få panik och inte veta vad man ska göra. Därför kan det vara bra att ha brandövning hemma, precis som man har i skolan och på jobbet.
Senast uppdaterad 28 oktober 2021