– Man får alltid träffa en specialist direkt. En läkare som är expert på den sjukdom eller det besvär man har, och som kan göra något åt det. Man blir inte omkringskickad med olika remisser mellan olika läkare, säger Hélène Passchier.
Vissa branscher är extra utsatta för belastningsskador
Hélène Passchier ger ett exempel med en elektriker som fått problem med ena axeln. Han söker sig till den lokala vårdcentralen för att få hjälp. Efter att en allmänläkare konstaterat att det behövs en ordentlig utredning av skadan inleds en process med remisser, väntetider och nya läkarbesök. Efter lång tid konstaterar en ortoped att axeln måste opereras. Ny väntan. Och slutligen operation.
– En sådan process kan ta lång tid, till och med över ett år om man har otur. Det beror lite på var man bor och vilken årstid man drabbas, på sommaren genomförs inte några planerade operationer inom offentlig vård. Och under hela den tiden måste man eventuellt vara sjukskriven, säger Hélène Passchier.
Hade elektrikern i fråga haft en sjukvårdsförsäkring hade verkligheten sett annorlunda ut. Han hade då träffat en specialist direkt och varit garanterad behandling eller operation inom 14 dagar. Förkortade väntetider och snabb behandling är alltså positiva effekter med en sjukvårdsförsäkring. Men de kunder som Hélène Passchier möter i sitt jobb lyfter även fram en annan sak.
– Det många uppskattar allra mest är valmöjligheten. Att själv få bestämma när de vill träffa läkaren eller genomföra en operation, att kunna planera sin tid.
Hélène Passchier
Chef på Ifs vårdplanering.