Däckets lufttryck och mönsterdjup

Med gamla däck och dåligt mönsterdjup ökar risken för vattenplaning och dåligt grepp på halt underlag.

Ta för vana att kolla både mönsterdjupet och lufttrycket i däcken ofta, gärna en gång i månaden. Det är extra viktigt om du kör mycket.

Regler för mönsterdjup

  • Vinterdäck ska ha minst 3 millimeters mönsterdjup, men 4 till 5 millimeter är att rekommendera.
  • För sommardäck gäller 1,6 millimeter som minimum, men minst 3 millimeter är rekommendationen för säkerhetens skull.

Tänk på att däcken slits medan du kör, så även om mönsterdjupet är tillräckligt enligt lagens regler när du sätter på däcken på bilen så kan det efter ett tag ha blivit sämre.

Vad är rätt lufttryck i däcken?

Att se till att bilens däck har rätt lufttryck är en enkel åtgärd för att förbättra väghållningen. Däckens prestanda förbättras och bilen blir säkrare att köra.

Vilket lufttryck du ska ha i däcken till din bil står i bilens instruktionsbok. Du kan även vända dig till en däckhandlare för att få den informationen. För lågt lufttryck kan i värsta fall leda till att du inte klarar av en undanmanöver vid ett olyckstillfälle. 

Dessutom blir bromssträckan längre om du har dåligt lufttryck i däcken. För lite tryck i däcken drar också mer bensin. Kom ihåg att kolla lufttrycket även i reservdäcket.​ Läs mer hos NTF om att köra med rätt lufttryck​​.

Däckens ålder och livslängd

Vi rekommenderar att en däckverkstad tittar på däckens kondition senast sex år från tillverkningsdatum.

Däckens livslängd

Livslängden för däck varierar väsentligt främst beroende på om det är sommar eller vinterdäck, hur de förvaras och vilken tillverkare det är. Samt hur de körs, om det är rätt däcktryck och vilket klimat de brukas i. Däckmönstret är avgörande, men greppet i däcken kan minska även om bilen används sällan.

Så kontrollerar du däckens ålder

Det finns oftast en fyrsiffriga tillverkningssiffra på sidan av däcket. De två första siffrorna anger vecka och de två sista siffrorna år, exempelvis betyder 3213 att däcket är tillverkat vecka 32 år 2013. Tänk på att det ur säkerhetssynpunkt aldrig är för tidigt att byta till nya däck. 

  • Däckförvaring

    Förvara dina däck på rätt sätt så att de inte åldras och blir slitna onödigt snabbt. 

    Så förvarar du dina däck
  • Sommardäck

    Kör inte med odubbade vinterdäck på sommaren, det kan vara farligt.

    Läs om sommardäck
  • Vinterdäck

    Varför det är viktigt att byta till vinterdäck och om vilka regler som gäller för vinterdäck.

    Läs om vinterdäck