Ett flyttproffs tipsar om

hur du flyttar smart och smidigt

​​Vem vet inte mest om flyttar om inte en erfaren ”flyttgubbe”? Ja, gubbe eller gubbe. Idag är det både kvinnor och män som driver professionella flyttfirmor. Vi stämde träff med Joakim Håkansson, en riktig flyttexpert, som i 20 års tid hjälpt privatpersoner att flytta från ett hem till ett annat.
Vill du anlita flytthjälp?

Hej Jocke, hur ska man tänka kring en flytt?

Även om jag driver en flyttfirma, så tycker jag man ska tänka med plånboken. Är man ett mindre hushåll, så funkar det alldeles utmärkt med att ta in några vänner som hjälper en att flytta. Men är man en familj som har fullt upp, då spar man både pengar och energi genom att anlita en flyttfirma.

Men hur hittar man en bra flyttfirma?

– Man ska vara försiktigt med vad som kommer upp på nätet. Tyvärr finns det många ”ruffel- och båg”-firmor som erbjuder låga timpriser och kontant betalning. Akta dig för dem! Du kan bli rejält lurad, saker kan försvinna eller gå sönder. Det kan vara en god idé att läsa på om olika firmor och till exempel titta på andras referenser och omdömen. ​

Ska man begära fast pris eller köra per timme?

– Om våra kunder vill ha fast pris, brukar vi göra en besiktning först hemma hos kunden för att få ett hum om hur mycket det rör sig om. Annars är det per timme som gäller. Fråga firman om vad en vanlig flytt brukar kosta, så får du en uppskattning.

Faktura eller pengar i handen?

– Jag säger det igen, betala i första hand med kort alternativt förskottsbetalning om ni vet slutpriset. När billiga flyttfirmor bara har kontant betalning som alternativ bör man dra öronen till sig, det luktar svarta pengar lång väg. Det bästa är att betala med kort eller mot faktura. Vi har alltid med oss kortmaskiner i bilarna, och efter avslutad flytt får kunden betala direkt.

Packa flyttlådorna på rätt sätt.

Den smidiga flytten, berätta om hur den går till?

– Vi brukar rekommendera att kunden hämtar flyttkartonger hos oss ett par veckor innan, vi brukar säga en flyttkartong per kvadrat. Låter det mycket? Men det stämmer oftast – en vanlig flytt ligger på ca 80-100 kartonger plus möbler, tavlor etc.​

Kan man få hjälp med att packa?

– Ja, vi erbjuder faktiskt en ”packmästare” om man vill. Han kommer dagen innan och packar det mest ömtåliga som till exempel porslin. Du ska veta att många packar fel. Trodde du att man ställer ner tallrikar som vanligt i flyttkartonger med tidningspapper emellan? Det är helt fel! Man ska ställa dem på höjden för att undvika att de går sönder. Tidningspapper ger dessutom trycksvärta på varenda tallrik, vi använder istället ett speciellt emballagepapper.

Flyttdagen närmar sig, vad händer?

– När vi kommer ska allt vara klart för flytt! Kartongerna ska vara packade. Det enda som kan få sitta uppe är lampor. Dessa är det sista vi tar med oss – för man vill ju ha bra belysning när man flyttar. Vi har med oss filtar, bubbelplast och annat emballage som vi använder för att skydda alla ömtåliga prylar. Ofta börjar vi lasta in det som behöver mest skydd längst in i bilen. Därefter plockar vi in alla kartonger.

En stor flyttbil kan ta hela bohaget.

Får man in hela bohaget i en flyttbil?

– Ja, hör och häpna, det går! Ofta ryms det ett bohag på 100 kvm i en stor flyttbil. Men då ska du veta att vi är proffs och utnyttjar varenda millimeter. Sedan är det viktigt att packa rätt så inget flyttgods skumpar runt och skadas under färden.

Hur flyttar man in på ett smidigt sätt?

– Märk upp kartongerna tydligt, kök, vardagsrum, sovrum, hall etc. Då vet vi var sakerna ska placeras i nya hemmet. Sedan rekommenderar vi att skydda golven – detta överlåts alltid på kunden så att det är klart när vi skall börja flytta in sakerna/möblerna. När vi flyttar in i nya hus som kanske har en leråker utanför, brukar vi dela upp oss – en ute och en inne för att undvika att dra in smuts.

Vad händer efter flytten?

– Ofta är flytten en väldigt positiv upplevelse – man flyttar till något man längtat efter. Har man förberett sig i tid och packat på rätt sätt, slängt och sorterat INNAN man flyttar in, brukar det gå lätt att packa upp. Vi hetsar inte med att få tillbaka kartongerna, utan kunden får ofta en månad på sig.

Rutavdrag vid flytt

Från 1 augusti 2016 kan du göra rutavdrag när du anlitar företag vid flytt mellan bostäder.  

Skatteverket om rutavdraget

Kom ihåg!

Det är mycket att tänka på i samband med flytten. Här är tre saker att ordna.

Anmäl adressändring
Svenska elleverantörer 
Kontakta ditt försäkringsbolag

Behöver du renovera?

Här hittar du tips om du behöver renovera din nya bostad.

Renovera köket
Renovera badrummet