Elcykelns batteri

En elcykel kostar mellan 6-40 000 kronor och har du gjort en sådan investering är det klokt att ta hand om både elcykeln och batteriet på bästa sätt, för att de ska hålla länge.
Vi bor i ett land med extrema temperaturer och elcykelns batterier är känsliga för väderförändringar.

Skötselråd för batterier till elcykel

  • När det är under 10 plusgrader rekommenderar vi att man förvarar batteriet inomhus när det inte används. Batteriet kan tappa 20 procent av kapaciteten vid nollgradigt och 40 procent om det är -15 °C.
  • Om cykeln står i ett varmgarage, cykelskjul eller liknande kan batteriet laddas när det är monterat på cykeln.
  • Kör batteriet tomt lite då och då – men inte fullständigt tomt då det kan skada batterierna. 
  • Låt inte ett fulladdat batteri stå kvar i laddaren under en längre period.
  • Vid långtidsförvaring, till exempel över vintern, bör batterierna varken vara fulladdade eller urladdade, utan laddade till 50–70 procent för att batteriet ska hålla så länge som möjligt.
  • Kontrollera batteriet och ladda det eventuellt varannan månad vid långtidsförvaring.
  • För att undvika att batteriet stjäls rekommenderar vi att du tar in det under natten och när du lämnar cykeln en längre stund.  

Ställ elcykeln under tak

En elcykel är mer känslig för väta än en vanlig cykel på grund av fler elledningar och mer elektronik.

  • Undvik att låta cykeln stå oskyddad utomhus långa perioder. De klarar ett visst mått av väder och vind, men vårt klimat är hårt så elycykelns livslängd ökar om den inte står ute i ur och skur.
  • Själva motorn till elcykeln är i regel av borstlös typ som är underhållsfri. Går den sönder så är det oftast ett byte som gäller.
En elcykel är känslig för väta.

Skötselråd för elcykel

  • Håll cykeln ren för att minska slitage på allt från växlar till drev. Använd mild rengöring och varmt vatten, inga starka avfettningsmedel och absolut inte högtryckstvätt.
  • Justera växlarna för att minska slitage på kedja och drev. På framhjulsdrivna elcyklar finns en planetväxel i anslutning till motorn som bör kollas och smörjas med fett vid 250 mil eller vartannat år.
  • Ha rätt lufttryck i däcken. När det är kallt minskar trycket i däcken, vilket ger ett högre rullmotstånd. Detta kan du kompensera genom att fylla på lite mer luft i däcken på vintern.
  • Det går att använda vanliga däck och slangar, men tänk på att elcykeln är tyngre än en vanlig cykel och att den går fortare så slitaget är högre. Vi rekommenderar de speciella däck som är utvecklade för elcyklar bland annat för att de har ett bra punkteringsskydd.
  • Rengör kedjan och torka av med en trasa. Olja sen in kedjan försiktigt. Smörj inte för mycket, det gör att grus och smuts lättare fastnar och orsakar slitage.
  • Kontrollera att kedjan är lagom spänd, den ska inte gå att dra mer än en centimeter upp eller ner.
  • Elcykel

    Har du en elcykel?

    Vad räknas som elcykel och hur försäkrar du den? Vi reder ut begreppen.

    Läs mer om elcykel
  • Cykellås och däck

    Godkända cykellås

    Använd minst ett godkänt lås och lås gärna fast cykeln vid något med ett vajerlås. ​ 

    Cykellås i Säkerhetsbutiken
  • Cykelhjälm

    Säkra cykelhjälmar

    Hjälmen ska vara CE-märkt, det visar att den uppfyller de krav som lagen ställer.

    Om cykelhjälmar

Senast uppdaterad 31 augusti 2018