Kör säkert med motorcykel

Tips för en tryggare åktur

Dags att ta ut motorcykeln från vinterförvaringen? Vi har några tips att dela med oss av.

Om din motorcykel har stått i ett kyligt garage under vintern behövs lite extra service och kontroller för att motorcykeln ska fungera. 

Checklista

  • Kontrollera däcken – nya och hårda däck blir hala. Det kan behövas några mils körning för att få bort den hårda ytan.  
  • Kontrollera att lufttrycket inte är för lågt. Det kan vara trafikfarligt att köra med för lite tryck i däcken.
  • Se över bromsarna och testbromsa några gånger. Bromsarna sätter sig gärna om mc:n har stått ett tag. 
  • Har du fungerande belysning? Någon lampa kan ha slutat fungera eller så har det blivit oxid i lamphållaren eller kopplingsplinten.
  • Är nivån på batterivattnet tillräcklig? (gäller inte slutna system)
  • Skruva fast batterikablarna och kontrollera att batteriet sitter fast.
  • När mc:n står kallt finns det stor risk att vatten kondenserat ut i bensinen. Töm tanken och fyll på ny bensin. Kontrollera samtidigt skicket på bränsleslangarna. De kan ha åldrats och behöva bytas. 
  • Servar du mc:n själv? Byt då bromsvätska eftersom gammal bromsvätska fungerar sämre och får systemet att rosta inifrån. 

Startar inte motorcykeln?

Om motorcykeln inte startar beror det ofta på att det är gammal bensin i tanken. Byt bensin, dränera förgasarna och byt eventuellt tändstiften, som kan ha blivit sura. 

Tänk lite extra på säkerheten inför den första turen. Man är ofta lite ringrostig på våren.

Kör med hjärta och hjärna

  • Omkullglidning är vanligt på våren, speciellt när gruset ligger kvar. Det är ofta mer grus än man tror.
  • Det är väldigt vanligt med omkullkörningar i den första rondellen.
  • Många olyckor med framförallt sporthojar är relaterade till alldeles för hög fart med avåkning som följd. 

Bilisterna ser dig inte

På våren är det bra att tänka på att bilisterna inte har sett en mc-åkare på ett halvår, men även under sommaren har bilister svårt att upptäcka mc-åkare.

  • Se till att placera dig i bilistens synfält och försök läsa bilförarens tankar. Sök ögonkontakt om du vill förflytta dig i sidled.
  • Bilförare har svårt att upptäcka en motorcykel som kommer snabbt körande bakifrån. Det är extra farligt vid omkörning och vid vänstersväng.
  • Undvik att låna ut din mc om personen inte är van vid den mc-modell du har med dess vikt och egenskaper. Det är lätt hänt att den som lånar mc välter med den eller kör av vägen. 
  • Parkera din mc på ett säkert ställe, helst i garage.
  • Täck över motorcykeln om du ska låta den stå parkerad en längre tid.
  • Försök att ha den under uppsikt när den är parkerad.
  • Ha minst halvförsäkring för att kunna få ersättning om den blir stulen.

Lås din mc med ett godkänt lås. Du hittar dem i If Säkerhetsbutiken

Utrustning för mc-förare

Hjälm

Det är lag på att ha hjälm. En kollision i 50 km/h motsvarar ett fall från ca 10 meters höjd. Hjälmen tar emot stora delar av energin vid en sammanstötning. Det är viktigt att hakremmen sitter fast ordentligt, så att hjälpen sitter ordentligt på plats. Hjälmen bör uppfylla internationella ECE-märkningen. Köp helst inte en begagnad hjälm. Tänk på att hjälmen inte är för tung eftersom en alltför tung hjälm ger större risk för nackskador.

Ryggskydd

Alla mc-förare bör investera i ett ryggskydd. Se till att ha ett ryggskydd med inbyggda, stötdämpande plattor som hjälper till att dämpa stötar. Ett bra ryggskydd ska sättas fast med hängslen och bälte, och sitta tajt mot ryggen. Det finns även nackkragar som ger ett skydd för övre delen av ryggen.

Mc-ställ

Satsa på kvalitet när du investerar i ett mc-ställ i skinn eller Gore-tex. Hög kvalitet ger ett bättre skydd vid en olycka. För att ge optimal säkerhet bör mc-stället sitta så bra som möjligt på kroppen. Både skinn- och Gore-texställ har ofta inbyggt ryggskydd, men det bästa är att ha en separat ryggplatta eftersom det inbyggda skyddet kan ”flytta sig” om jackan inte smiter åt.

Handskar

Händerna är ofta de första du tar emot dig med och därför är det viktig skydda sig med bra mc-handskar. God passform är regel nummer ett. Handskarna bör vara av skinn i hög kvalitet, gärna med förstärkning i handflatan. Tänk på att inte ha för tjocka handskar – det är viktigt att du har ett bra grepp för att kunna kontrollera körningen.

Stövlar

De flesta fotskador på mc uppstår när foten kläms mellan motorcykeln och marken. Använd stabila stövlar, men tänk på att vissa sportcyklar kräver lite smidigare stövlar för att kunna använda pedalerna. Se till att sulan är ordentligt styv, och gärna bredare än foten vid lilltån.

Försäkring för mc

Trafikförsäkring

Eftersom trafikförsäkringen ska ersätta personer som drabbats av skador på sin egendom eller som själva skadats i olyckor, är det är lag på att du har trafikförsäkring på mc för att få köra med den.

Halvförsäkring

I denna omfattning ingår den obligatoriska trafikförsäkring, samt bland annat stöldförsäkring.

Helförsäkring

Om du kör omkull med motorcykeln, eller om den blir utsatt för skadegörelse behöver du ha helförsäkring för att få ersättning för skadorna på mc:n.

Läs mer om mc-försäkringen och innehållet i den.

Om du åker utomlands

Här har vi samlat sidor med tips om vad du ska tänka på om du vill åka ut i Europa på motorcykeln.

Grönt kort – är ett bevis på att mc har minst trafikförsäkring. I vissa länder är det krav på att ha med sig i ett Grönt kort, men oavsett vilket land du åker till är det bra att ha det Gröna kortet i fall det händer en olycka.

Mer information om Grönt kort

Beställ Grönt kort

Regler för länder i Europa