Gå direkt till sidans huvudmenyn Gå direkt till sidans innehåll

Watch your back

När det blir mörkare ute blir fler påkörda i trafiken. Trots att en reflex halverar olycksrisken får glömska och fåfänga många av oss att gå utan. I ett försök att få fler att synas i mörkret tog via vi i samarbete med modemärket BACK fram en reflexkollektion med ytterplagg och accessoarer som fungerar som reflexer i mörkret.

#watchyourback

Dyk plötsligt upp 400 meter bort

Fotgängare med reflex upptäcks av bilförare på väsentligt mycket längre håll än personer utan. Med halvljus ökar synligheten på obelyst väg från 25-40 meter till 130-140 meter.
Med helljus syns en person som bär reflex på mer än 400 meters håll.

Varumärket BACK

Med varumärket BACK har Ann-Sofie Back etablerat sig som en av Skandinaviens mest inflytelserika designers och tilldelats många prestigefyllda priser.

På våren 2014 fick Back som första skandinaviska modedesigner ta emot Torsten och Wanja Söderbergs pris i design och konsthantverk. Ann-Sofie Back har fortsatt sälja delar av sin reflexkollektion. 

TVÅ AV TRE SVENSKAR ANVÄNDER INTE REFLEX

Sverige är sämst i Norden på att använda reflex. Trots att reflexer halverar olycksrisken, bär två av tre svenskar aldrig eller bara ibland reflex i mörkret. Minst är användandet hos unga.

Våra reflexkampanjer