HelpMe – läkare online
Res tryggt med medicinsk hjälp i fickan. Ladda ner appen HelpMe och få kostnadsfri tillgång till hjälp och guidning om du blir sjuk eller skadad på utlandsresan.
-
Tillgänglig dygnet runt
Rådgivningen är öppen dygnet runt, alla dagar. Gäller i hela världen.
-
Få hjälp på ditt språk
Du väljer vilket språk du vill använda. Skönt att förstå vad som sägs.
-
Kostnadsfri hjälp
Det kostar ingenting att ladda ner och använda appen HelpMe.
Så fungerar appen HelpMe
Via appen kan du chatta eller använda video för att komma i kontakt med en läkare online. Du får hjälp direkt precis där du befinner dig.
- Du kan få rådgivning dygnet runt. Medicinsk hjälp kan ges mellan kl. 08.00-22.00 svensk tid.
- Du får hjälp på ditt eget språk.
- Du väljer kontaktsätt: chatt, video eller telefon.
- Hjälp med att hitta den bästa lösningen för just dig.
- Guidning om hur du tar dig till närmaste sjukhus eller läkarmottagning.
- Guidning gällande hemtransport eller förlängning av vistelsen på grund av sjukdom eller olycksfall.
- HelpMe kan användas i hela världen.
Så använder du appen
Appen HelpMe finns i App Store och på Google Play. Vi rekommenderar att du laddar ner den och gör dina inställningar innan du reser. Om det händer något på resan och du behöver hjälp snabbt kan det vara skönt att redan ha appen klar att användas.
- Om du behöver besöka läkare eller sjukhus får du anvisning om adress och hur du hittar dit med hjälp av kartfunktionen i appen.
- Alla konversationer sparas i appen. Du behöver inte minnas, eller anteckna, vilken läkartid du fick, vart du ska eller vem hos SOS International du pratade med.
Skapa din användarprofil
- Skapa en ny användare med hjälp av mobilt Bank-id eller genom att registrera dig med ditt pass. Informationen används nästa gång du loggar in.
- Fyll i uppgifterna om dig själv som namn, kön, födelsedatum, land, språk, mobilnummer och att du har din försäkring hos If.
- Klicka på "spara".
När du behöver använda appen:
- Logga in.
- Klicka på "Få hjälp".
- Du kommer till ett virtuellt väntrum.
- Konsultationen startar med SOS Internationals rådgivare.
- Om du behöver du prata med en läkare kommer du få en bokad tid för när det ska ske. Du pratar sedan med läkaren via video, chatt eller telefonsamtal i appen.
Vanliga frågor och svar
Senast uppdaterad 6 maj 2022