Help me – läkare online

Res tryggare med SOS Internationals app

Res tryggt med medicinsk hjälp i fickan. Ladda ner appen HelpMe och få kostnadsfri tillgång till hjälp och guidning om du blir sjuk eller skadad på utlandsresan.

  • Tillgänglig dygnet runt

    Rådgivningen är öppen dygnet runt, alla dagar. Gäller i hela världen.

  • Få hjälp på ditt språk

    Du väljer vilket språk du vill använda. Skönt att förstå vad som sägs.

  • Kostnadsfri hjälp

    Det kostar ingenting att ladda ner och använda appen HelpMe.

Så fungerar appen HelpMe 

Via appen kan du chatta eller använda video för att komma i kontakt med en läkare online. Du får hjälp direkt precis där du befinner dig. Du kan även be om rådgivning innan du reser om du vill vara väl förberedd, funderar på ditt försäkringsskydd eller om du har en kronisk sjukdom.  

Dina fördelar

  • Rådgivning dygnet runt, medicinsk hjälp mellan kl. 08.00-22.00 svensk tid.
  • Du får hjälp på ditt eget språk.
  • Du väljer kontaktsätt: chatt, video eller telefon.  
  • Hjälp med att hitta den bästa lösningen för just dig. 
  • Guidning om hur du tar dig till närmaste sjukhus eller läkarmottagning.
  • Guidning gällande hemtransport eller förlängning av vistelsen på grund av sjukdom eller olycksfall. 
  • HelpMe kan användas i hela världen.
Ladda ner Appen HelpMe innan du reser.

Så använder du appen

Appen HelpMe finns i App Store och på Google Play. Vi rekommenderar att du laddar ner den och gör dina inställningar innan du reser. Om det händer något på resan och du behöver  hjälp snabbt kan det vara skönt att redan ha appen klar att användas. 

Skapa din användarprofil

  1. Skapa en ny användare med hjälp av mobilt BankID eller genom att registrera dig med ditt pass. Inloggningsinformationen används nästa gång du loggar in. 
  2. Fyll i uppgifterna om dig själv som namn, kön, födelsedatum, land, språk, mobilnummer och att du har din hemförsäkring hos If. 
  3. Klicka på "spara".

När du behöver använda appen:

  1. Logga in.
  2. Klicka på "Få hjälp".
  3. Du kommer till ett virtuellt väntrum.
  4. Konsultationen startar med SOS Internationals rådgivare.

Behöver du prata med en läkare kommer du få en bokad tid för när det ska ske. Du pratar sedan med läkaren via video, chatt eller telefonsamtal i appen.

Om du behöver besöka läkare eller sjukhus får du anvisning om adress och hur du hittar dit med hjälp av kartfunktionen i appen. 

Alla konversationer sparas i appen. Du behöver inte minnas, eller anteckna på annat sätt, vilken läkartid du fick, vart du ska eller vem hos SOS International du pratade med. 

Vanliga frågor och svar

om appen HelpMe

Frågor & svar

Vilka kan använda appen?

HelpMe kan användas av dig och de personer som ingår i din hemförsäkring. Kontrollera att alla personer som bor med dig finns namngivna i ditt försäkringsbrev. Det är viktigt, annars gäller inte försäkringen för dem. Logga in på Mina sidor för att hitta ditt försäkringsbrev. Om någon person saknas kan du anmäla det till oss via detta formulär

HelpMe-appen kan endast användas av dig som är kund hos oss på If. Vi är det enda försäkringsbolag SOS International har detta samarbete med. 

Vad kostar det att använda appen?

Det kostar ingenting att ladda ner appen och du behöver inte heller betala någon form av avgift när du kontaktar SOS International för att få hjälp. Chatt-, video- och telefonsamtalsfunktionen via appen kostar ingenting när du använder wifi-uppkoppling. 

Hur identifierar jag mig?

När du kontaktar SOS International för att få hjälp uppger du ditt personnummer. De kan då se om du är If-kund och vilken slags hemförsäkring du har. 

Om det är någon annan i familjen som är sjuk eller skadad behöver SOS International även personnumret för den personen. 

Hur gör jag om jag behöver få recept utskrivet?

SOS International skriver inte ut recept, men de ger medicinsk rådgivning. Om du behöver få receptbelagd medicin hjälper SOS International dig med att komma i kontakt med en läkarmottagning som i sin tur kan skriva ut recept. 

Kan appen användas i Sverige?

Appen HelpMe är till för att hjälpa dig när du är på resa utanför Sverige för att du så smidigt som möjligt ska komma i kontakt med rätt läkare eller sjukhus. När du är på semesterresa i Sverige kontaktar du svensk sjukvård som vanligt. 

Frågor och svar om

vissa tekniska problem med appen

Varför kan jag inte logga in?

  • När du loggar in får du en fyrsiffrig kod på sms och mejl. Utan koden går det inte att logga in, så se till att du anger rätt mobilnummer och mejladress.
  • Om du glömmer bort ditt användarnamn och lösenord, kan du återställa dem under login.

Varför lyckas jag inte skapa en profil?

  • Skapa en profil med Bank-id. Om företaget som tillhandahåller Bank-id har tekniska problem för stunden uppstår även problem vid registreringen i appen HelpMe. Vänta då en stund och prova igen vid ett senare tillfälle.
  • Som ett alternativ till Bank-id kan du skapa ett konto med hjälp av pass.

Varför kan jag inte gå med i en chatt eller ett röst- och videosamtal?

Du måste godkänna att appen har tillgång till din kamera och mikrofon. Om det är ett röstsamtal behöver appen bara tillgång till mikrofonen och om du ska chatta behöver du inte godkänna någonting, (om du inte vill ladda upp en bild). Om du inte givit ditt godkännande kan du inte gå med i samtalen.

Varför är videokvaliteten så dålig?

Det beror på dålig Wifi- eller mobildata-uppkoppling. Pröva chatt eller röstsamtal istället.

Vilken webbläsare ska jag använda?

För att få hjälp via helpme.sos.eu bör du använda någon av följande webbläsare:

  • Chrome
  • Firefox
  • Safari

Däremot fungerar servicen dåligt i:

  • Internet Explorer
  • Alla webbläsare i telefonen. (Ladda istället ner appen HelpMe i App Store eller Google Play Store).

Jag har drabbats av ett annat problem än de ni gått igenom här?

Kontakta oss på helpmesupport@sos.eu så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.

Inför resan

Här hittar du tips att ta del av innan du ger dig iväg på din resa. 

Förberedelser inför resan
Rese- och packningstips

Utlandsresekortet

Kortet innehåller information om hur försäkringen gäller och vem du kontaktar om något händer.

Till utlandsresekortet

Medicinsk förhandsbedömning

Har du en sjukdomsdiagnos och funderar på hur reseskyddet i hemförsäkringen gäller för dig?

Läs mer och gör testet