Home Care – för ett skadefritt hem

Med Home Care får du en underhållsplan med konkreta tips på hur du kan ta hand om ditt hus för att undvika kostsamma skador. Home Care är ett samarbete med appen House:ID och ingår utan extra kostnad för dig med villa- eller fritidshusförsäkring.

  • Förebygg skador

    Anpassade råd och detaljerade handlingsplaner för just ditt hem.

  • Ingår utan extra kostnad

    Tjänsten ingår utan extra kostnad i din villa- eller fritidshusförsäkring.

  • Du får Überkontroll

    De 5 000 första får House:IDs premiumabonnemang Überkontroll kostnadsfritt i ett år.

Så kommer du igång med Home Care

  1. Ladda ner appen House:ID.
  2. Identifiera dig med bank-id.
  3. Information om din bostad hämtas automatiskt.
  4. Aktivera Home Care på appens startsida och godkänn att din försäkringsinformation hämtas in.
  5. Svara på några enkla frågor om ditt hem i vår interaktiva chatt.

Inom några minuter får du tillgång till din egen trygghetsprofil. Den innehåller prioriterade åtgärdsförslag om vad du bör göra och när, för att ta hand om ditt hus på bästa sätt. Du får också veta vad du ska vara observant på och hur du kan förebygga eventuella skador. Allt samlat i mobilen.

Två mobilskärmar som visar hur Home Care ser ut i appen House:ID.
Få din trygghetsprofil direkt i mobilen.
Vad är House:ID?

House:ID är din digitala huspärm – ett smart verktyg där du kan samla och hantera allt som rör ditt hem, från garantier och kvitton till byggprojekt och underhåll.

När du loggar in med bank-id hämtar House:ID automatiskt viktig information om din bostad från kommun, lantmäteri, banker och företag. Resultatet? Allt du behöver veta om ditt hem, samlat på ett ställe. Enklare kan det inte bli. House:ID finns både som app och i en webbversion.

Aktivera House:ID

Vanliga frågor om Home Care

Påverkar Home Care min försäkring?

Nej, Home Care är en tjänst som ingår kostnadsfritt i din villa- eller fritidshusförsäkring och påverkar inte dina försäkringsvillkor eller premier. 

Hur hanteras min personliga data i House:ID-appen?

När du skapar ett House:ID-konto identifierar du dig med bank-id. Endast du kan se den insamlade datan och den säljs inte vidare och delas inte heller med tredje part utan ditt godkännande.  

Vad är skillnaden mellan Home Care och Huskollen?

Home Care och Huskollen är två tjänster vi erbjuder dig som kund i syfte att upptäcka risker för skador i ditt hem i god tid. Då kan du hinna förebygga dem och slippa onödigt krångel. Men tjänsterna skiljer sig lite åt:

  • Home Care ingår för alla som har vår villa- eller fritidshusförsäkring. Tillsammans med vår partner House:ID har vi tagit fram ett enkelt sätt för dig att få koll på att ditt hus är i bra skick. Utifrån dina svar på våra frågor, får du smarta tips och råd på vad du kan göra för att förebygga skador.
  • Huskollen ingår i vår Stora villaförsäkring och är ett samarbete med Anticimex. Var fjärde år kan du boka in ett hembesök av en besiktningstekniker. Ni går tillsammans igenom huset, både invändigt och utvändigt, för att upptäcka eventuella brister. Ni kollar också om det finns risker kopplade till fukt, vatten, brand, inbrottsskydd och extremväder. Du får under tiden konkreta tips och råd om vad du bör göra för att förebygga framtida skador. Efter genomgången får du en skriftlig rapport.

Boka försäkringsrådgivning

Försäkringsdjungeln kan verka snårig, men vi hjälper dig gärna. Välkommen att boka tid med en av våra rådgivare för att se över hela ditt försäkringsbehov.

Boka rådgivning

Relaterat innehåll

Senast uppdaterad 5 juni 2025