Båtskötsel – tips och råd till båtägare

Båtlivet är fantastiskt. Att allt fungerar och att båten är säker de dagar du är ute på sjön betyder mycket. Här har vi samlat värdefulla tips och råd för att du ska få ett smidigt och problemfritt båtliv. 

  1. 1

    Håll båten i sjövärdigt skick

    Plötsligt händer det. Perfekt väder för en båttur. Trist om båten inte är redo.

  2. 2

    Titta till båten då och då

    Båtar behöver tittas till under hela året. Även när de står på land.

  3. 3

    Lägg in skrov- och motornummer

    Lägg in uppgifterna i försäkringen. Det underlättar identifiering vid ex. stöld.

Är din båt sjövärdig?

Några tips om hur du håller båten i sjövärdigt skick:

  • Kontrollera skicket på bordgenomföringarna regelbundet. Dessa försvagas ofta med åren på grund av rost.
  • Slangar anslutna till bordgenomföringar och motorns kylsystem åldras och blir spröda. Detsamma gäller eventuell slang mellan propelleraxelns packbox och propelleraxelhylsa. Byt dem i tid.
  • Ha koll på täthet vid utombordarens monteringsbultar i akterspegeln och damasker runt utombordarens kabelgenomföringar.
  • Montera aldrig större utombordsmotor än vad tillverkaren rekommenderar eller CE godkännandet anger. Båtar som körts med för stor motor drabbas ofta av sprickor i botten samt försvagad akterspegel som påföljd. Det finns också en ökad risk att båten sjunker vid förtöjningplatsen vid dåligt väder.

Titta till båten då och då

Även när du inte använder båten blir den utsatt både för regn, vindar, sjögång och svallvågor. Öppna båtar är speciellt utsatta, eftersom de lätt kan vattenfyllas och sjunka. Vid ihållande sjögång eller svallvågor utsätts förtöjningen för stora påfrestningar.

Kolla regelbundet förtöjningen och länsa båten

Lita inte på att en elektrisk länspump alltid kan hålla båten vattenfri. En tappad tändsticka eller barr från gran eller tall kan vara nog för att låsa pumpen och lösa ut säkringen eller dra ur batteriet. Självlänsande båtar sjunker ofta om dräneringarna har dålig kapacitet eller blivit igensatta. Så dessa båtar kräver samma tillsyn som de båtar som inte är självlänsade.

Båtägare inspekterar båtar
Ha koll på båten, både på sommaren och vintern.

Förtöjning

Den gamla sjömansregeln: ”Förtöj alltid för storm” säger allt du behöver veta om förtöjning.

Förtöjningslinor

Förtöjningslinor måste ha hög draghållfasthet och tåla ryck. De ska också tåla solljus och nötning. Linornas svaga ställen är vid knopar och brytpunkter. Om linorna är skadade ska de bytas ut så snart som möjligt. 

Läs mer om förtöjning, ryckdämpning och nötning

Ankring

Ankare är avsett för tillfällig förtöjning när du har båten under uppsikt.  Ankare, oavsett typ och storlek, får aldrig användas för permanent förtöjning

Båtägare med förtöjningslinor i handen

Så hanterar du brand ombord på båten

Det bästa sättet att undvika brand är att se till att bränsle- och elsystem är installerade enligt tillverkares och myndigheters anvisningar och att systemen är väl underhållna. 

Gör så här om båten börjar brinna

  • Stanna motorn. 
  • Styr fören mot vinden.
  • Stäng av bränsle- och gasolsystem. 
  • Stäng av huvudströmmen.
  • Släck pyrande brandhärdar. Använd handbrandsläckaren.

Du kan ju inte göra allt detta samtidigt så situationen bestämmer ordningsföljden.

Tips för att undvika brand

Hantera gasol

Installera gasol

En riktigt utförd och väl underhållen gasolinstallation är mycket säker. Tänk dock på att gasolgas är tyngre än luft och vid läckage kan "rinna" ner i båtens lägst belägna utrymmen. En gnista från t.ex. en batteridriven dammsugare kan vara tillräckligt för att vålla gasexplosion.

  • All gasoldriven utrustning ska vara godkänd och ha tändsäkring som automatiskt stoppar gasen när lågan slocknar.
  • Alla apparater ska vara avsedda för samma arbetstryck för att få anslutas till samma gasolflaska.

Så placerar du gasolflaskan

  • Gasolflaskan ska placeras i en gastät, dränerad behållare som är minst 10 cm högre än flaskan och fullständigt avskild från båtens andra utrymmen.
  • Dräneringen ska slutta från behållaren och mynna genom bordläggningen över vattenlinjen.
  • Dräneringen får ske med rör eller slang med minsta innerdiameter på 12 mm.
  • Dräneringsledningen får inte bilda en krök som kan vattenfyllas och hindra läckande gas att rinna ut ur behållaren.
  • Alternativt kan gasolflaskan placeras i ankarboxen med dränering som mynnar över vattenlinjen.

Detta gäller för gasolledningar

  • Om du bara har en gasolapparat, får du använda max 1,5 m godkänd gasolslang hela vägen mellan reduceringsventilen och apparaten.
  • Om ledningslängden mellan gasolflaskan och apparaten är mer än 1,5 m måste du använda kopparrör. Mellan kopparröret och gasolflaska/reduceringsventil får du ha max 0,5 m godkänd gasolslang och mellan kopparröret och apparaten får du ha max 1,0 m godkänd gasolslang.
  • Om du ska skarva kopparröret, måste du antingen använda lödfria rörkopplingar som är avsedda för gasol eller hårdlöda skarvarna.
  • Alla rörledningar ska förses med avstängningsventil i apparatänden, en till varje apparat. Vid övergången mellan kopparrör och gasolslang måste du montera en nippel för gasolbruk.
  • Slangen ska spännas ordentligt på rörnippeln med slangklämma.
  • Rör ska vara fast monterade med gummiförsedda klämmor och nötningsskyddade skottgenomföringar.

Kontrollera gasolinstallationen

Kontrollera regelbundet att installationen är tät. Det gör du lättast med fast monterad läckindikator efter att du öppnat huvudkranen på gasolflaskan. Alla gasolförbrukare ska vara avstängda vid kontrollen.

Om du inte har läckindikator kan du kontrollera genom att pensla skarvar/kopplingar med såpvatten eller läckagespray. Bubbelbildning betyder läckage! Gör denna kontroll varje gång du byter gasolflaska. Din egen näsa är en bra gasolvarnare. Ett tips är att du och övriga i familjen lär er att känna igen gasollukten.

Din egen näsa är en bra gasolvarnare. Ett tips är att du och övriga i familjen lär er att känna igen gasollukten.

Brandsläckare ombord

Godkänd handbrandsläckare

Godkända handbrandsläckare ombord ska vara CE-märkta med minst effektivitetsklass 13A 70BC. Det betyder att den innehåller minst 2 kg pulver. Detta gäller även om du har ett fast släckningssystem.

När du använt pulversläckare

Om du behövt använda en pulversläckare är det bäst att städa med hjälp av en kraftig dammsugare. Det är svårare att städa med vatten och blöta trasor. Dessutom kan vått pulver orsaka frätskador.

När du fyller på bränsle

När du tankar motorbränsle

  • Motorn ska vara avstängd.
  • Släck alla lågor i båtkök, oljelampor, värmare och gasolkylskåp.
  • Fyll aldrig tanken helt. Det kalla bränslet från macken expanderar kraftigt en varm sommardag.
  • Om du måste använda tratt, bör den vara av plåt och ha kontakt med däcksförskruvningen och påfyllningspistolen.
  • När du tankar från reservdunken ska den jordas till däcksförskruvningen. Här kan du med fördel använda en startkabel. Utombordartank och reservdunk måste vara avsedda för ditt bränsle och ska alltid fyllas iland! Är du extra försiktig låter du besättningen gå iland under tankningen och inte gå ombord förrän du startat motorn och är redo att kasta loss.
  • Starta motorrumsventilationen minst 2 minuter innan du startar bensinmotorn.

När du fyller på bränsle i båtköket

  • Släck alla lågor i båten.
  • Förvissa dig om att köket svalnat helt före påfyllning. Fyll helst köket iland och använd en rejäl tratt, var noga med att torka av eventuellt spill.

Tänk på att sprit ger explosiva gaser.

När du fyller på oljelampor

  • Låt lampan svalna helt.
  • Påfyllning bör ske iland.
  • Fyll aldrig bränslebehållaren helt.
  • Var noga med att torka av eventuellt spill.

När du har fyllt på bränsle

Innan du startar motorn  

Ventilera motorrummet med fläkt under minst 2 minuter innan du startar bensinmotorn. Sätt gärna upp en skylt om detta vid förarplatsen.

Innan du sätter igång värmaren

Se till att ventiler för förbränningsluft och avgaser inte täcks av packning eller täcklock. Om du har fristående värmare, ska du ha ventilation så att avgaserna ventileras bort och värmaren får tillräckligt med förbränningsluft. Ordentlig ventilation minskar risken för koloxidförgiftning och ger dessutom mindre kondens i båten.

Använd endast värmare som är avsedd för att användas i båt. Se till att det finns tillräckligt avstånd till brännbart material så detta ej kan antändas.

Innan du sätter igång båtköket

  • Brännbara material, som t.ex. tyg och papper, får inte finnas i närheten av öppen låga.
  • Kontrollera regelbundet att det inte finns läckage vid rör- och slanganslutningar.
  • Känn med ett finger och försäkra dig om att det är torrt vid alla anslutningar.
  • Gasolanslutningar kontrolleras med läckspray eller läckindikator.

Innan du tänder oljelampan

Kontrollera att lampan är torr och att inget bränsle läckt ut under färd i kraftig sjö. Luftströmmen ovanför lampan är mycket het och kan antända exempelvis tyg på ca. 50 cm så ha koll på avståndet.

Relaterat innehåll

Senast uppdaterad 4 juli 2023

Hjälpte denna information dig?

Vad saknade du?

Vi kan inte svara på kommentarer som lämnas här. Dina kommentarer används för att förbättra innehållet på sajten. Om du vill få svar på en fråga eller om du behöver hjälp med något – kontakta kundservice.

* Obligatoriskt fält
Formuläret skickas...