En Hälsoförsäkring hjälper dig som arbetsgivare att ta ditt arbetsmiljöansvar för dina anställdas hälsa och välmående på arbetsplatsen. Försäkringen ger dig verktyg att förebygga ohälsa, och om det behövs även stöd i arbetsplatsinriktad rehabilitering av medarbetare för en smidig väg tillbaka i arbete.
Som arbetsgivare har du ett långtgående ansvar för hälsa och välmående på arbetsplatsen. Det är viktigt att agera tidigt på signaler om ohälsa och att systematiskt arbeta med arbetsmiljön för att saker inte ska gå för långt. Risken finns annars att en anställd blir långtidssjukskriven och att det blir en lång och svår väg tillbaka, både för den anställda och för dig som arbetsgivare. Det är därför viktigt att ta det systematiska arbetsmiljöarbetet på allvar och att ha en plan för att minimera riskerna för olycksfall och ohälsa för dig och dina anställda.
Hälsokollen
Som en del av din Hälsoförsäkring erbjuds du en hälsokoll för att hjälpa ditt företag att ta sitt arbetsgivaransvar för hälsa och välmående på arbetsplatsen. Du får hjälp med att uppmärksamma behov av åtgärder samt tillgång till rådgivning för ditt företags unika behov.
Genom vår tjänst Hälsokollen får du kartläggning, rådgivning och förslag till åtgärderför att förbättra företagets organisatoriska och sociala arbetsmiljö och systematiska arbetsmiljöarbete. Stödet hjälper dig att ta ditt lagstadgade arbetsgivaransvar.
Ingår
Utredning, framtagande av plan och genomförande av arbetsplatsinriktad rehabilitering tillsammans med en samordnare. Detta ges vid risk för långvarig sjukskrivning eller upprepad korttidsfrånvaro hos medarbetare där en rehabiliteringsplan krävs av dig som arbetsgivare.
Ingår
Rådgivning och stöd till chefer med medarbetaransvar i frågor som rör företagets organisatoriska och sociala arbetsmiljö.
Ingår
Anonymt samtalsstöd med socionom, psykolog, psykoterapeut, ekonom eller jurist. Gäller både för arbetsrelaterade och privata händelser.
Därför fokuserar If på hälsa och ett hållbart arbetsliv
Ifs Hälsostrateg Kristina Ström Olsson pratar om vikten av hälsa, välbefinnande och ett hållbart arbetsliv. If Health & Worklife
Arbetsgivaren har ett stort ansvar för den anställdes fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljö samt för att skapa goda arbetsförhållanden och stödja den anställde vid ohälsa. Arbetsgivaren ska vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga olycksfall eller ohälsa. Vi har listat dem.
Det är viktigt som ledare att ha kunskap om att leda, planera och kontrollera verksamheten så att risken för ohälsa och olycksfall minimeras. Detta gäller både arbetet med fysisk, organisatorisk och psykosocial arbetsmiljö. Vi har samlat våra tips för ett hälsosammare arbetsliv.
ar du koll på vad det kostar ditt företag när en anställd blir sjuk? Den första tiden betalar företaget sjuklön, samtidigt som någon annan måste utföra jobbet. Sociala avgifter måste betalas ut och den anställda har fortfarande rätt till semesterlön under sjukfrånvaron. Här kan du räkna ut den totala kostanden för ditt företag.