Vilka utlägg du får ersättning för beror på villkoren i din försäkring. Det kan alltså skilja sig åt mellan olika försäkringar.
För att se ditt villkor kan du logga in på Mina sidor med ditt BankID.
Vanliga utlägg vi ersätter:
- Patientavgifter vid exempelvis besök på vårdcentral
- Receptbelagda läkemedel
- Rese- och boendekostnader i samband med vård
Ersättning för läkemedel, patientavgifter och medicinska hjälpmedel
Du kan göra anspråk på resa och logi när du har en resa på minst 15 mil tur och retur till din vårdgivare. Kostnaden ska vara nödvändig och skälig.
- Resor ska ske med bil, tåg, båt eller flyg.
Bilresor ersätts i enlighet med Skatteverkets rekommendationer. Parkering och trängselskatt ersätts också.
- Taxi ersätts endast med läkarintyg som styrker att det medicinska tillståndet kräver Taxi (intyget skall vara utskrivet av behandlande läkare vid den klinik/mottagning som tillhandahåller vården).
- Anspråk på logi skall alltid vara godkänt av Vårdplaneringen innan bokning genomförs.
Har din Sjukvårdsförsäkring ett tillägg för ersättning av receptbelagda läkemedel gäller detta kostnader inom förmån upp till högkostnadsskyddet. Vi ersätter den delen du betalat i egenavgift eller till förmån. Vi behöver antingen receptspecifikationen eller registerutdrag från 1177.se
Tips!
Om du loggar in med BankID på 1177.se kan du under fliken ”Läkemedelstjänster” hämta registerutdrag för ditt högkostnadsskydd. Här får du en översikt på uthämtade läkemedel, vad du betalat i egenavgift och aktuell högkostnadsperiod.
Ersättningsanspråk gör du enklast via Vårdhjälpen där du chattar med sjuksköterska och smidigt kan bifoga kvitto (alternativt foto på ditt kvitto). Det går också bra att skicka in ditt anspråk via mejl till vardplaneringen@if.se
Ring oss på 020-620 620 mellan 08.00-16.00 om du har frågor.