Offline O'clock

För lite sömn leder till sämre hälsa och fler olyckor. Tyvärr sover vi mindre än någonsin och en av orsakerna är ljuset från våra skärmar som hindrar produktionen av kroppens sömnhormon, melatonin. I ett försök att få fler att koppla ner tidigare och sova bättre introducerar vi nu Offline O’Clock.

Offline O'Clock börjar 22:00 Det är Offline O'Clock

Offline O'Clock om:

 

Offline O´Clock Followup

TRÖTTSAMMA FAKTA

För lite sömn ökar risken att råka ut för en olycka och ungefär en tredjedel av alla trafikolyckor sömnrelaterade. En bilförare som inte har sovit på 24h har lika dålig reaktionsförmåga som en förare med en promille alkohol i blodet.

Vi tar sämre beslut om vi sover för lite och flera historiska katastrofer som exempelvis Tjernobylkatastrofen var troligen relaterad till sömnbrist.

Om vi sover för lite försvagas vårt immunförsvar och vi har lättare för att bli sjuka. Sömnbrist är också en vanlig faktor bakom sjukdomar som hjärt- & kärlsjukdomar, diabetes och depression.

En vuxen behöver ca 7,5 timmars sömn per natt och det är bara 5% som klarar sig med bara sex timmars sömn. Vi sover idag ungefär en timme mindre per natt än för bara 100 år sedan.

En av tre svenskar har idag problem med att sova och var fjärde svensk lider av svår sömnbrist.

Sömnexperten Helena Kubiceks sömniga tips

Sociala medier

Autorelaxed är en tjänst som gör det möjligt att ställa in auto-svar för både Facebook och Twitter. Du bestämmer själv när svaret ska vara aktiverat.

Blått ljus

Appen Night Mode (Android) minskar ljuset från din skärm automatiskt på kvällen. Om du har en iPhone så finns nu en liknande funktion i nya operativsystemet iOS 9.3 som kallas Night Shift.

Stör ej

Använd stör ej (iOS) och undvik att bli distraherad av vibrationer och pling. Inställningen kan schemaläggas för exempelvis 22:00-07:00.

Koppla ner kl. 22 du också!

Börja din nya vana att undvika alla typer av skärmar efter kl. 22 på vardagar redan ikväll och bjud in dina vänner att göra detsamma - ju fler som gör det, desto lättare blir det för alla. Dela utmaningen med dina vänner här nedan. 

I samarbete med

Under två veckor ska några av Sveriges största profiler i sociala medier försöka koppla ner kl. 22 på vardagar. Följ hur det går på deras egna Facebook-, Instagram- och Twitterkonton. 

Clara Henry 

Instagram @glasclara
Twitter @glasklart,
Facebook Clara Henry 
Blogg blogg.ng.se/clara-henry 
YouTube tahultsbarn

Daniel Frank 

Instagram @menwithclass 
Facebook Menwithclass

Marie Serneholt 

Instagram @marieserneholt
Twitter @MarieSerneholt
Facebook Marie Serneholt
Blogg www.marie.elle.se 

Till skillnad från att läsa en bok innan man ska sova, förhindrar det blå skärmljuset produktionen av melatonin, som är kroppens eget sömnhormon.