Djurhjälpen – veterinärhjälp i mobilen

I vår app Djurhjälpen får du snabb hjälp av våra egna veterinärer om ditt husdjur blir sjukt eller skadar sig.

Ingår i din djurförsäkring
Bemannad av legitimerade veterinärer
Öppen dygnet runt

Vad är Djurhjälpen?

Djurhjälpen är en digital veterinärklinik bemannad av våra egna veterinärer. I appen kan du enkelt få kontakt för att diskutera symtom om ditt djur har råkat ut för något eller visar tecken på sjukdom.

I appen Djurhjälpen får du: 

  • Hjälp av erfarna veterinärer via chatt eller videosamtal – vardagar kl. 8–20.
  • Råd om behandling hemma, anpassade för ditt djurs behov.
  • Tillgång till vår jourtelefon – öppen dygnet runt, året om.
  • Erbjudanden och kampanjer.

Tjänsten ingår i alla våra djurförsäkringar och du kan använda den så ofta du behöver. Ditt djur kan få hjälp i sin trygga hemmamiljö och du sparar både tid och pengar.

Ladda ner appen och logga in redan nu, så är du redo den dagen du kan behöva den.

Så fungerar det

  1. 1

    Ladda ner appen

    Ladda ner Djurhjälpen i AppStore eller Google Play. Logga in med bank-id. Uppgifter om dig och ditt djur hämtas direkt till appen.

  2. 2

    Starta en chatt

    Svara först på några frågor om djurets tillstånd – sedan kan du enkelt starta en chatt med en av våra veterinärer. Om ni vill kan ni gå över till ett videosamtal.

  3. 3

    Råd från veterinären

    Du får råd om hur bäst tar hand om ditt djur utifrån vad som kan bedömas genom ert samtal. Behöver du uppsöka en veterinärklinik får du hjälp att hitta en nära dig.

Vanliga ärenden i appen

Du kan till exempel prata med våra veterinärer om:

  • kräkningar och diarre
  • klåda och hudproblem
  • ögon- och öronproblem
  • förgiftning eller förstoppning
  • skador och olyckor
  • hosta och nysningar

Vanliga frågor om Djurhjälpen

Hur fungerar en konsultation med veterinären?

Vardagar mellan klockan 8–20 börjar du alltid med en chatt – om det inte är akut, då ringer du vår jourtelefon.

Innan veterinären kopplas in i chatten svarar du på några enkla frågor – en sammanfattning av symtomen. Därefter sätts du i kontakt med en av våra veterinärer. Du kan dela bilder och filmer i chatten, och om det behövs eller önskas kan ni boka ett videosamtal.

Vanligtvis avslutar veterinären chatten när samtalet är klart. Om du vill gå tillbaka och läsa vad som skrevs, hittar du allt under Historik uppe i högra hörnet på sidan Veterinärhjälp.

Måste man vara kund hos er för att använda appen?

Ja, du måste ha din katt, hund eller häst försäkrad hos oss för att ta del av tjänsterna i appen.

Försäkra ditt djur hos oss.

Finns det några begränsningar på antal chattar eller samtal?

Nej, det finns inga begränsningar. Tjänsten ingår i din djurförsäkring och du kan kontakta våra veterinärer hur många gånger du vill. Du betalar inte heller någon självrisk för veterinärhjälp i appen.

Kan andra i min familj eller en djurvakt få tillgång till appen?

Alla som är skrivna på samma adress, är över 12 år och har eget bank-id kan logga in och använda tjänsterna i appen.

Det är tyvärr inte möjligt att lägga till automstående som inte bor på samma adress, men personen kan själv ladda ner appen och ringa akutnumret för djurets räkning.

Kan alla djur få hjälp i appen?

Vi erbjuder veterinärhjälp till katter, hundar och hästar som är försäkrade hos oss.

Kan jag fortsätta att använda FirstVet?

Du kan fortfarande använda FirstVet som tidigare, men vi rekommenderar att du använder Djurhjälpen. Då får prata med våra egna veterinärer och du kan få hjälp dygnet runt.

Kan jag få hjälp med problem relaterade till beteende?

För närvarande erbjuder vi främst hjälp vid skada och sjukdom, inte vanliga beteendeproblem. Men ovanligt beteende kan vara ett tecken på skada eller sjukdom. Om du misstänker att så är fallet ska du givetvis använda tjänsten för vägledning och råd.

Hur förbereder jag mig för ett videosamtal?

Veterinären ringer dig i chatten vid avtalad tidpunkt. Det är bra om du har ditt husdjur bredvid dig, så att veterinären kan göra en så bra bedömning som möjligt. 

Kan jag få recept på mediciner utskrivna genom appen?

Det är tyvärr inte möjligt i nuläget. Detta är strikt reglerat av svenska myndigheter, och det enda som är tillåtet för närvarande är recept på fästingmedel. Vi kommer att ha tillfälliga kampanjer med fästingmedelsrecept, men utöver det måste du kontakta en fysisk veterinär eller klinik för att få receptbelagda läkemedel eller förnya dina recept.

Hur behandlas mina personuppgifter?

Här kan du läsa villkoren för appen Djurhjälpen

Hjälpte denna information dig?

Vad saknade du?

Vi kan inte svara på kommentarer som lämnas här. Dina kommentarer används för att förbättra innehållet på sajten. Om du vill få svar på en fråga eller om du behöver hjälp med något – kontakta kundservice.

* Obligatoriskt fält
Formuläret skickas...