Så fungerar vårdhjälpen

Vårdhjälpen är en service för dig som vill använda din sjukvårdsförsäkring. Du loggar enkelt in med BankID, svarar på några frågor om dina besvär och sedan får du hjälp via chatten av en sjuksköterska. Hitta mer info nedan.

Starta vårdhjälpen

Detta kan du göra

  • Avboka/omboka

    Du kan om-/avboka via Vårdhjälpen, alternativt ringa oss minst 24 timmar innan. Vid operation, avboka senast tre arbetsdagar innan. Sen eller utebliven avbokning debiteras.

    Gå till Vårdhjälpen för ombokning
  • Självrisk

    Självrisken skickas på faktura till din mejl när du bokat första besöket. Vill du veta din självrisk så kan du antingen logga in på Mina sidor eller ringa oss på 020-620 620.

    Logga in på Mina sidor
  • Receptförnyelse

    Vänd dig direkt till vårdgivaren du behandlades av. Alla ärenden går via dem.

Sök vård själv och få ersättning

I vissa fall kan det löna sig att du söker dig till offentligvården i första hand. Det kan t.ex. vara om du är orolig över en leverfläck som du vill kolla upp. Då betalar du patientavgifter på plats och sen kan du i efterhand skicka in kvittona till oss för att få pengarna tillbaka. Vilken typ av ersättning du kan få beror på villkoren i din försäkring.

Sök ersättning via Vårdhjälpen >

Vad kan man söka för?

Du kan söka för alla möjliga besvär men här nedan listar vi några av de vanligt förekommande ärenden som vi hanterar. Du kan söka för alla möjliga besvär men här nedan listar vi några av de vanligt.

Förekommande ärenden som vi hanterar. Du kan söka för olika typer av besvär men här listar vi några av de vanligt förekommande ärenden som vi hanterar.

  • Ortopedi - Smärta i rygg, nacke m.m.
  • Fysioterapi - Kiropraktor, sjukgymnast
  • Hud- och könssjukdomar t.ex. leverfläckar
  • Kirurgi - Besvär som vidare kräver operation
  • Urologi - Problem som t.ex urinvägsinfektion
  • Öron-näsa-hals
  • Gynekologi
  • Ögonsjukdomar
  • Psykologi/psykiatri
  • Reumatologi
  • Mag-tarmsjukdomar