Marknadsföring via sociala medier
Digital marknadsföring innebär att du marknadsföra din produkt eller tjänst på till exempel en webbplats, sociala medier eller via e-post. Att synas i sociala medier kan både var billigt och effektivt om du gör det på rätt sätt. Här får du en introduktion till hur du kan marknadsföra ditt företag via de sociala medier.
Varför ska du satsa på sociala medier?
Marknadsföring på sociala medier är en fördel för många nystartade företag eftersom det är en lättillgänglig kanal. Sociala medier är ett snabbt och enkelt sätt för att få uppmärksamhet till en produkt, om du förmedlar ett budskap som användarna uppskattar och vill dela. Det kan också vara en ekonomisk fördel. Om du bara använder ditt befintliga nätverk så är det helt gratis.
Sociala medier med flest användare
Vi har listat några av de mest populära sociala medier som du kan använda för marknadsföring.
- Facebook
Används som ett socialt nätverk för både privatpersoner och företag med möjlighet att till exempel göra en Facebook-sida för din verksamhet och dela sponsrade statusuppdateringar. - Twitter
Twitter används endast för att göra statusuppdateringar med en text på max 140 tecken. Kända profiler med många följare har stor räckvidd. - Instagram
Används som ett sociala nätverk med fokus på att dela bilder. Under 2015 uppkom möjligheten till annonsering på Instagram i Sverige. - LinkedIn
Används som ett socialt nätverk för yrkesverksamma personer i arbetslivet och fungerar som en rekryteringsportal för företag. Fungerar bra för B2B-marknadsföring. - Snapchat
Används för att skicka bilder eller videoklipp med texter som visas för mottagaren under en begränsad tid. Snapchat är en kanal för yngre personer.
När du väljer vilket socialt medier som du ska marknadsföra dig via så är det viktigt att du förhåller dig till din målgrupp och väljer den kanal som dina potentiella kunder använder. Du kan dra nytta av att besöka andra liknande företag och se vilka sociala medier de använder. Det är också viktigt att du har tid till att hålla dina sociala mediekanaler uppdaterade, annars kan ditt företag verka oseriöst och inaktuellt.
Håll dig uppdaterad om sociala medier
Sociala medier utvecklas ständigt och det gäller att du håller dig uppdaterad om vilka förändringar som sker. Det kan därför vara en god idé att läsa några artiklar om social medier och prenumerera på nyhetsbrev från t.ex. kommunikationsbyråer. Utmaningen ligger att sticka ut från mängden av annonsörer i social medier och lyfta fram något unikt, roligt eller känslosamt. Annars är det lätt för användaren att skrolla förbi ditt innehåll.