Sätt ihop en marknadsföringsplan

Om du ska eller redan har startat ett företag, så är det bra om du gör en marknadsföringsplan. En marknadsföringsplan är ett praktiskt verktyg för att planera dina resurser och nå ut till potentiella kunder med bästa möjlig tajming. Vid lansering av en ny produkt har marknadsföringsplanen en avgörande roll.

Checklista för din marknadsföringsplan

Vi har listat några av de viktigaste punkterna som du behöver tänka på när du förbereder och skapar din marknadsföringsplan:

Produkt

Det är viktigt att du har full koll på de tjänster eller produkter som du vill marknadsföra, t.ex. vad som är produktens starkaste egenskaper. Om du är osäker på vad du vill marknadsföra, så kommer mottagaren också att vara det.

Målgrupp

Du måste ta reda på vem din målgrupp är, till exempel vilka intressen målgruppen har och hur mottaglig är de för ny information. Ska du övertyga slutkunden direkt eller finns det andra grupper som du måste övertyga? Det finns skillnader i hur man marknadsför beroende på vem du vill nå.

Försäljningskanal

Hur du ska sälja dina varor hänger ihop med vem målgruppen är. Om du till exempel vänder dig till en yngre publik och dina produkter inte är geografiskt knutna, då är en webbshop kanske den bästa försäljningskanalen.

Budget

Innan du förbereder din marknadsplan är det en fördel om du vet hur mycket du kan avsätta till marknadsföring i din budget. På så sätt kan du göra en realistisk marknadsföringsstrategi.

Marknadsföringskanaler

När du har tänkt igenom din produkt, målgrupp, försäljningskanal och budget, kan du börja se över vilka marknadsföringskanaler som passar ditt företag. Förhoppningsvis har du fått reda på vilka kanaler som din målgrupp befinner sig i efter att ha gjort din research.

Aktiviteter

I din marknadsföringsplan ska det framgå vilka aktiviteter du planerar att genomför, såsom att skicka nyhetsbrev eller annonsera på Google.

Tid

  • När bör aktiviteter äga rum?
  • En viss dag, vecka eller månad?
  • Hur länge ska en kampanj pågå?
  • Det är bra om du tar hänsyn till helgdagar, årstider och säsongstrender.

Uppföljning

Det är viktigt att du analyserar effekten av din marknadsföringsaktiviteter. Du bör inte ha fler aktiviteter än du kan hantera. Det kan även vara bra att uppdatera din marknadsföringsplan löpande, till exempel var tredje månad.