Det här är Sofia

Hon är inte bara försäkringsrådgivare.
Hon skapar också trygghet i din vardag.

Bli Sofias kollega

En av alla skickliga försäkringsrådgivare som jobbar hos oss är Sofia Dagh. Hennes förmåga att lyssna av, känna in och synliggöra behov gör henne till en uppskattad rådgivare hos våra kunder.

Innan hon kom till If arbetade Sofia Dagh med bistånd. Det som började som ett extraknäck i tjugoårsåldern, att samla in pengar till förmån för gatubarn, blev till tjugo år på organisationen, bland annat i rollen som Personal- och insamlingsledare. Sofia har också jobbat utomlands i perioder, i olika biståndsprojekt. Sedan tre och ett halvt år tillbaka hjälper hon kunder att fatta viktiga beslut i rollen som försäkringsrådgivare på If.

Hej Sofia Dagh! Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en försäkringsrådgivare?

Att ha förmågan att vara personlig med varje kund och att se varje kund som en unik individ, med egna behov. Vårt jobb går ut på att sälja försäkringar, och jag tycker att försäljning är roligt, men det handlar framför allt om att skapa en relation med kunden. Jag ser inte den jag pratar med som ett personnummer utan målar upp en bild av kunden; hur den sitter i sitt kök, hur den bor, hur familjen ser ut. Det är också det som gör att jag trivs så bra på mitt jobb, att jag får bygga relationer.

Vad tänker du på i din kommunikation med våra kunder?

Jag tänker på att verkligen lyssna på kunden. Först och främst så ser jag till att jag löser kundens ärende på ett enkelt och smidigt sätt, det är det viktigaste. Därefter ser jag över hela kundprofilen och hjälper kunden att fundera över vilka försäkringar som behövs. Försäkringar är svårt för många, det är viktigt att vi gör det så enkelt och tydligt som möjligt när vi pratar om dem.

Du fick nyligen lovord av en kund som mejlade till oss och bland annat skrev: ”Sofia är en kommunikativ, kvalitativ, kompetent rådgivare. Hon har förmågan att lyssna inkännande med den hon kommunicerar med, försöker inte pocka på utan sakligt och konkret med känsla förmedlar hon vad hon tror skulle vara bra för mig där jag befinner mig i livet. Hon kräver inga snabba svar, ger mig utrymme att tänka till och fatta eget beslut.” 

Hur gör du för att bemöta varje kund på rätt sätt?

Just denna kund hade jag sålt en olycksfallsförsäkring till ett år tidigare, och hon skrev och berättade att hon nu – tyvärr – hade behövt använda den då olyckan hade varit framme. Det var tråkigt att höra om skadan, men glädjande att hon var så tacksam över att hon hade försäkringen.

Vad jag gör är att hjälpa kunden att dels förstå innebörden av försäkringarna, och dels varför de behöver dem. Det innebär att ställa frågor och vara personlig med varje kund och på ett konkret sätt förklara vad försäkringen skulle kunna göra för skillnad. Vad händer om en av er skulle gå bort? Skulle din partner klara av att bo kvar i huset själv med barnen? Då får kunden en tankeställare. Är svaret nej, då behöver de förmodligen en livförsäkring. Det är alltid kunden som bestämmer men vi kan hjälpa den att förstå vad som är rätt beslut.

Vill du veta mer?

Läs mer om hur det är att jobba på If och se vilka lediga roller vi har just nu. Kanske hittar du något får dig att vilja ta nästa steg i karriären. Se lediga tjänster i rollen som Försäkringsrådgivare:

Se alla lediga jobb här

    Slutligen, vad är det roligaste med ditt jobb?

    – Det roligaste är alla goa kunder man får träffa, majoriteten är verkligen fantastiska! Sedan är det roligt med alla goa kollegor också, If är en bra arbetsplats att jobba på.

    Besök oss på LinkedIn

    Hitta och sök jobb, se vem du känner på If och nätverka med oss.