Ossian Badman, Analytiker

Intervju
Efter rekommendationer sökte sig Ossian Badman till försäkringsbolaget If – där han får vara med och ta viktiga beslut i ett familjärt och målinriktad klimat.
Ossian Badman
Ossian Badman, Analytiker

Ossian Badman är utbildad ekonom. Ett par år in i karriären, som projektledare på en arkitektbyrå, kände han att det inte riktigt var rätt för honom. Matematik och statistik är det han egentligen är intresserad av. Han bestämde sig för att ta tjänstledigt för att läsa en kandidat i statistik.

– När det var dags att söka jobb pratade jag med några vänner som jobbade på If, och utifrån vad de berättade kändes det som ett roligt företag att arbeta på. Vid den tidpunkten låg det flera lediga tjänster ute, så jag sökte, berättar Ossian Badman.

Han fick jobbet och började sin nya tjänst som analytiker tidigare i höstas.

– Innan mina kompisar berättat om hur det var på If hade jag nog en bild av att försäkringar var lite grått och dammigt. Att ett försäkringsbolag kanske inte var den modernaste arbetsplatsen. Men det fick jag ganska snabbt motbevisat!

Jag hade nog en bild av att försäkringar var lite grått och dammigt

Möjligheten att påverka

Nu arbetar Ossian Badman inom ett område på If som jobbar med motorförsäkringar. En del är att utveckla Ifs egna affärssystem, en annan del handlar om att ta fram analyser som beslutsunderlag till olika delar i organisationen. Löften om "mycket ägandeskap" är ofta något det lockas med i jobbannonser, samtidigt som verkligheten är en annan. Men så uppfattade Ossian inte att det var på If.

– Trots att det är ett stort företag med tydliga processer så har man en möjlighet att påverka mycket. Jag får vara med och ta viktiga beslut hela tiden. Det hade jag nog inte riktigt förväntat mig av en så stor arbetsplats, säger Ossian Badman.

Han uppfattar klimatet på If som prestigelöst och professionellt.

– Här är det den bästa idén som vinner, det finns ingen politik bakom.

Något annat som Ossian imponerats av på If är kundperspektivet, som märks i alla led inom hela organisationen. Kundperspektivet är också något som Ossian själv fått uppleva, innan han började jobba på If.

Kundperspektivet

– Jag har min båt försäkrad hos If. Båten sjönk i våras, och jag var tvungen att ringa in till kundservice mitt i natten. Uppenbarligen var servicen så bra så jag kände att det även kunde vara ett bra företag att arbeta på. Och nu är båten dessutom reparerad och sjöduglig igen, säger Ossian Badman belåtet.

Ossian fick snabbt en känsla av att If är ett företag som anstränger sig för att de anställda ska trivas och må bra.

– Här finns humana värderingar och ett ödmjukt klimat överlag. Samtidigt är det väldigt professionellt. Det är familjärt och målinriktat på en och samma gång.