Högteknologisk fotolösning minskar utsläppen

Ifs innovativa bilfotoinspektion handlar om en smidigare och mer miljövänlig kundupplevelse. Den sparar värdefull tid och minskar utsläppen.

Tänk om våra kunder inte behövde köra sin skadade bil till en verkstad för en första skadeinspektion. Om de istället kunde fotografera skadorna och skicka bilderna till verkstaden, och sedan få ett svar med tid och datum för reparationen.

Det är redan verklighet, via en operativ tjänst utvecklad av If, som sätter miljön i första rummet samtidigt som den sparar värdefull tid och minskar utsläppen.  

Ifs innovativa bilfotoinspektion handlar om en smidigare och mer miljövänlig kundupplevelse. Kunden skickar helt enkelt in sin skadeanmälan för bilen till If via vår webbplats eller genom att ringa ett telefonsamtal. If informerar då kunden om att bilen måste inspekteras för att bedöma skadorna innan den repareras.  

Ifs kund använder fotobesiktning
Kunderna tycker att tjänsten är enkel att använda och gör att de sparar mycket tid.

Det är en suverän tjänst. Vi har fått så mycket positiv feedback för vår bilfotoinspektion.

Victoria Åström, affärsutvecklare, If

Tidsbesparande och enkel att använda

 – Det är en suverän tjänst. Vi har fått så mycket positiv feedback för vår bilfotoinspektion. Användarna tycker att tjänsten är enkel att använda och gör att de sparar mycket tid. De pekar också på miljöfördelarna eftersom de inte behöver köra bilen i onödan, säger Victoria Åström, affärsutvecklare på Skador, If Sverige.  

Tidigare har kunden varit tvungen att göra två resor till verkstaden – en resa för att teknikerna ska kunna bedöma skadorna, och en andra resa i samband med själva reparationen. Det är onödigt krångligt. Istället utvecklade If en digital tjänst som instruerar bilägaren att ta fem bilder på bilen och skicka in dem till teknikerna för en bedömning av skadorna.

Victoria Åström, Affärsutvecklare If
Vår lösning bidrar till en grönare morgondag, säger Victoria Åström, affärsutvecklare hos If.

Denna kvalitativa metod för att skicka bilder och uppgifter om skadorna på bilen innebär i många fall att man bara behöver köra till verkstaden en gång. En win-win-situation för kunderna och verkstäderna – och inte minst för miljön.  

– Det finns andra tjänster som liknar vår, men Ifs lösning är avancerad och mycket enkel att använda för kunderna och verkstäderna. Vår lösning bidrar till en grönare morgondag, säger Victoria Åström. 

Under 2022 expanderar If tjänsten ytterligare

Tjänsten lanserades 2021 i Sverige. I oktober samma år hade det gjorts totalt 25 000 bildinspektioner, vilket innebär minskade utsläpp på nästan 151 ton CO2. Det motsvarar 25 varv runt jorden vid ekvatorn med en bensindriven bil (en miljon kilometer). Inte bara det – det motsvarar även hela 1 562 dagar i bilen, till och från verkstaden, plus väntetiden under inspektionen (90 minuter per kund). Ungefär 60 000 liter bensin har sparats in.  

Tjänsten har numera även införts i Norge, Finland och Danmark och rullas gradvis ut till allt fler verkstäder. Under 2022 expanderar If tjänsten ytterligare. Bara i Sverige kommer det att minska koldioxidutsläppen med mer än 300 ton. Vi beräknar att 70 000 bilfotoinspektioner kommer att göras i de nordiska länderna under 2022. 

Victoria Åström, Affärsutvecklare If

Victoria Åström

Affärsutvecklare inom Skadeorganisationen

Göteborg, Sverige