Vad gäller vid olycksfall på hemmakontoret?

Det är många som jobbar hemma nu och därför vill vi reda ut några av de viktigaste frågorna vi får. Se videon där vår kollega Ida berättar om vad som egentligen gäller på hemmakontoret.

Se videon

Detta gäller på hemmakontoret

Har dina anställda samma skydd hemma som på jobbet? 

I Sverige har vi en obligatorisk arbetsskadeförsäkring som ger ett bra skydd när det gäller olyckor som sker på arbetsplatsen - eller på väg till och från arbetsplatsen. Men för att arbetsskadeförsäkringen ska gälla måste olyckan ha ett direkt samband med själva arbetet - och när du jobbar hemma kan det vara svårt att bevisa att du är i en jobbsituation om du till exempel spiller varmt kaffe eller snubblar i trappan.

Hur skyddar du dina anställda när de jobbar hemma?

Om du kompletterar med en olycksfallsförsäkring för dina anställda, täcks alla skador under arbetstiden – oavsett om de sker på arbetsplatsen eller hemma. Du kan även välja att låta försäkringen gälla dygnet runt. 

 Vilken hjälp får de anställda om vi har olycksfallsförsäkring?

Vid en olycka hjälper vi till med utgifter för vårdbesök och rehabilitering och kostnader för t.ex. trasiga glasögon eller kläder. Handlar det om en allvarlig olycka med bestående skador eller förlorad arbetsförmåga kompenserar vi dina anställda ekonomiskt.

Heimo fick snabb vård tack vare olycksfallsförsäkringen

En olycka på byggarbetsplatsen kunde ha betytt slutet på Heimo Kortesalmis långa karriär. Men tack vare olycksfallsförsäkringen, kunde axelskadan rehabiliteras och Heimo återvända till jobbet bara tre månader efter olyckan.

Läs om Heimos historia här