Hemmakontor med återvunnen eller ny utrustning

När Ifs anställda erbjöds möjlighet att köpa utrustning till sina hemmakontor frågade en del av dem om de kunde köpa begagnad utrustning, för att främja hållbarhet. If beslutade sig för att göra en teknisk bokföringsjustering och kunde på så sätt tillmötesgå önskemålet. 

När If lanserade en ny hybridarbetsmodell 2021 gav man de anställda ett erbjudande: spendera ett visst belopp för att skapa en ergonomisk arbetsplats hemma för att på så sätt se till att ha en bra arbetsmiljö även i hemmiljön.

Flera frågade direkt om de fick lov att köpa begagnad utrustning. 

– För många anställda styrs deras beslut och val i vardagen av hållbarhetsöverväganden. En del köper hellre begagnade produkter än nya. Naturligtvis bör vi kunna tillgodose detta önskemål, samtidigt som vi säkerställer att gällande regler för arbetsplatser följs, säger Marketta Helokunnas, chef för Nordic Employment Relations och HR Compliance på If. 

If stödjer hållbart beteende

Två hinder fick högsta prioritet och löstes snabbt: 

Marketta Helokunnas, chef för Nordic Employment Relations och HR Compliance på If
Marketta Helokunnas, chef för Nordic Employment Relations och HR Compliance på If.
  1. Ett kvitto för redovisningsändamål, som både köparen och säljaren måste fylla i.
  2. En teknisk justering i bokföringsportalen som gjorde det möjligt att registrera inköp av begagnad utrustning.

I slutet av 2021 hade 41 procent av de anställda (motsvarande 3500 personer) tackat ja till erbjudandet om att inrätta ett ergonomiskt hemmakontor. Av dessa prioriterade 350 anställda återvinning och köpte begagnade möbler.  

– För If är det viktigaste att stödja ett hållbart beteende. Många har inspirerats av sina kollegors inköp, vilket har resulterat i många positiva diskussioner om återvinning och hållbarhet. Vi tror att dessa 350 kollegor har sått många frön, säger Marketta Helokunnas. 

För If är det viktigaste att stödja ett hållbart beteende.

Marketta Helokunnas

Mycket som är till salu är nästan nytt

Rikke Hadbjerg är en av de anställda på If som har använt sig av företagets lösning och skapat ett ergonomiskt hemmakontor, betalat av If.

Rikke arbetar som Product Owner & Engagement Manager på If Danmark. En typisk vecka arbetar hon hemifrån 3 dagar och från Ifs huvudkontor i Hvidovre 2 dagar. 

Rikke är en av de If-anställda som föredrar återvinning. 

– Jag köper i regel mycket begagnade saker. Det finns så mycket till salu som är nästan som nytt. Sakerna som jag har letat efter har varit väldigt dyra som nya, så genom att köpa begagnat har jag råd att köpa saker som jag annars inte skulle ha kunnat köpa. Det fanns med andra ord ingen anledning att sakerna måste vara nya. 

Ergonomiskt hemmakontor
Rikke är en av de If-anställda som föredrar återvinning.

Marketta Helokunnas

Head of Nordic Employment
Relations and HR Compliance

Åbo, Finland

Rikke Hadbjerg, If Danmark

Rikke Hadbjerg

Channel Engagement
Manager

Köpenhamn, Danmark