Faktura och betalning

Här kan du läsa mer om hur betalningen av dina fakturor går till samt vilka betalningsalternativ som finns tillgängliga. Vi guidar dig genom de olika lösningarna så att du kan välja det som passar dig bäst.

Digital faktura och automatisk betalning

Du kan själv välja hur du vill ta emot och betala dina fakturor.

Vi rekommenderar att du anmäler ett digitalt betalsätt via autogiro eller e-faktura, då det har många fördelar.

  • Miljövänligt och kostnadseffektivt
  • Ökat skydd mot bedrägeri
  • Sparar tid och resurser för ditt företag

Kom ihåg att du alltid kan se dina fakturor online på Mina sidor Företag.

Med en automatisk betalningslösning kan du fokusera på din verksamhet.
  1. 1

    Välj betalningsfrekvens

    Du väljer själv om du vill betala dina fakturor årsvis, halvårsvis eller månadsvis. Välj den lösning som passar ditt företag bäst.

  2. 2

    Anmäl ett digitalt betalsätt

    Med autogiro eller e-faktura sker dina betalningar automatiskt och alltid i tid, och du slipper onödiga avgifter. På så sätt kan du fokusera på det som är viktigt för ditt företag.

  3. 3

    Begär åtkomst till Mina sidor

    När du begär åtkomst till Mina sidor Företag kan du också välja digital kommunikation. Dina fakturor och andra försäkringsdokument är lättillgängliga online, och du värnar samtidigt om miljön.

Hantera fakturor på Mina sidor Företag

På Mina sidor Företag kan du hantera hela företagets försäkringar samt få en översikt och se historik över dina fakturor, betalningsplaner och försäkringsbrev.

Hantera fakturor på Mina sidor Företag

Vanliga frågor om faktura och betalning

Var hittar jag kopior av mina fakturor för bokföringsunderlag?

Du hittar dina fakturor, kreditfakturor och återbetalningsbesked på Mina sidor Företag, som du enkelt kan ladda ner där.

Vart hittar jag bokföringsunderlag för mina autogiro-dragningar?

Betalplanen hittar du på Mina sidor Företag. Det är en översikt över betalningar för din försäkring och kan användas som bokföringsunderlag.

Jag har flera frågor om autogiro

Jag vill månadsbetala via autogiro. Hur gör jag?

Att betala dina försäkringar månadsvis är smidigt och enkelt. För att anmäla dig till månadsbetalning via autogiro behöver vi ditt medgivande, vilket du kan signera digitalt med ditt BankID.

Ansök om månadsbetalning via autogiro

Vilket datum och hur mycket pengar dras via mitt autogiro?

Du hittar datum för månadsbetalningen i din betalningsplan som du får med ditt försäkringsbrev. Du hittar även betalningsplanen i samma dokument som försäkringsbrevet när du loggar in.

I betalningsplanen kan du också se hur mycket pengar som kommer att dras vid varje betalningstillfälle.

Vad händer om jag har missat en autogiro-dragning?

Om pengarna inte kunde dras från ditt konto får du en inbetalningsfaktura för den missade månaden som du betalar manuellt. Din månadsbetalning med autogiro fortsätter som vanligt vid nästa månadsdragning.

Om det gäller en autogiro-dragning för fordonsförsäkring och ditt försäkringsnummer börjar med bokstäverna "NM" kommer dock betalningen att skjutas fram till nästa dragning och bli dubbel, vilket innebär att dragningen gäller för både nuvarande och föregående månad.

Är mitt autogiro-medgivande godkänt?

Du kan ofta se om ditt autogiro-medgivande är godkänt via din internetbank där du har kontot som autogirot är kopplat till. Kontakta oss om du är osäker på om medgivandet har godkänts.

Om du har signerat ditt medgivande digitalt via BankID så har det godkänts direkt efter din signering.

Varför blev det så högt belopp i första månadens autogiro-dragning?

Beroende på när din försäkring startar och när ditt autogiro blivit godkänt skjuts den första betalningen fram till när allt är klart. Det innebär att den första månadens dragning ofta blir högre. I din betalningsplan ser du hur många tillfällen vi kommer att dra pengar och hur din årskostnad fördelas över dessa tillfällen.

Hur fördelas kostnaden vid månadsbetalning?

Första och sista dragningen på ditt autogiro skiljer sig mot andra månader om försäkringen startar mitt i en månad. Första månaden slås då ihop med den nästkommande. Men om du väljer ett annat datum för autogiro-dragning än datumet då försäkringen startar så fördelas första månadsavgiften ut på resterande 11 månaderna. Det totala beloppet är alltid ditt årspris då vi inte tar några extra avgifter när du delar upp betalningen.

Vad är en betalplan?

En betalplan är inte en faktura, utan en översikt över planerade betalningar för din försäkring, som betalas med autogiro.

Hur betalar jag från utlandet?

Om du befinner dig utomlands när du ska betala din försäkring ska du uppge nedanstående uppgifter för att betalningen ska komma fram.

För varje inbetalning till oss behöver vi veta:

  • Försäkringsnummer
  • OCR-nummer eller referensnummer

Du hittar dessa uppgifter på fakturan eller i försäkringsbrevet.

Uppgifter du måste uppge för att betalningen ska komma fram till oss:

  • BANK: Nordea
  • IBAN-nummer: SE 14 9500 0099 6018 0036 3119
  • BIC (SWIFT): NDEASESS

Vad är IBAN?

IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer och används framför allt för utlandsbetalningar.

IBAN-numret är konstruerat som ett tillägg till det vanliga kontonumret. Ett svenskt IBAN inleds alltid med bokstäverna SE och består totalt av 24 tecken.

Vad är BIC (SWIFT-adress)?

BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt (kallades tidigare Swift-adress). En BIC består alltid av 8 eller 11 tecken, och de sex första är alltid bokstäver som anges med versaler.

Kan jag betala via e-faktura?

Javisst, det kan du göra.

Ansök om e-faktura

Kan vi hjälpa dig?

På den här sidan har vi svarat på de vanligaste frågorna om fakturor och betalningar. Dessutom kan du alltid hitta en översikt över dina fakturor på Mina sidor Företag.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta kundtjänst.

Kontakta kundtjänst