Gå direkt till sidans huvudmenyn Gå direkt till sidans innehåll

Nyhetsrummet

Välkommen! Här får du som journalist svar på frågor om If och försäkringar. Du hittar pressmeddelanden, bilder och video, samt ingångar till våra sociala kanaler. Kontakta oss gärna!

Renoveringsrush under pandemin – men många riskerar att bli underförsäkrade

03-04-2021, 06:00

Under coronapandemin är det allt fler som har byggt på hemmet eller satsat på trädgården, enligt Ifs nya undersökning. Men få kontaktar sitt försäkringsbolag om förändringar och riskerar därmed att vara underförsäkrade.

Hemarbete och distansundervisning har resulterat i nya behov – vi vill ha mer utrymme – men att kontakta sitt försäkringsbolag om ändringar i hemmet är inte lika vanligt. Och det kan innebära att man har en otillräcklig försäkring och blir utan ersättning vid en skada.

Förändringar går oanmälda

Undersökningen visar att varannan svensk har spenderat mer pengar på hem och hemmamiljö under pandemin än normalt och nästan var fjärde person har gjort större inomhusförbättringar. Men bara strax över hälften av respondenterna i undersökningen svarar att de skulle meddela sitt försäkringsbolag om ändringar i hemmet.

– Hur stor bostadsytan är och hur många toaletter eller badrum som finns i bostaden är exempel på sådant som påverkar priset på hemförsäkringen. Det är viktigt att meddela sitt försäkringsbolag om man gör ändringar. Annars finns en risk att bostaden är underförsäkrad och man kan bli utan ersättning om det sker en skada, säger Jenny Rudslätt, skadechef på försäkringsbolaget If.

Cirka hälften av respondenterna svarar att de har förnyat eller köpt nya saker till trädgården och det kan då handla om en ny terrass, trädgårdsmöbler och trädgårdsmaskiner till exempel. 

– Om man har byggt ett uterum, växthus eller annan byggnad på tomten ska man kontakta sitt försäkringsbolag för att addera byggnaden. För pool och annat utomhusbad rekommenderas en större, mer omfattande försäkring för att man ska kunna få ersättning för skador, säger Jenny Rudslätt.

Viktigt att uppskatta värde på lösöret

Lösöre är saker man har i sin bostad eller fritidshus. Det är möbler, kläder, smycken, elektronik och konst – sådant som man normalt sett tar med sig vid en flytt.

– Den vanligaste frågan när det gäller försäkring och lösöre är hur man bestämmer värdet på sitt lösöre och därmed vilket försäkringsbelopp som behövs för hemförsäkringen, säger Jenny Rudslätt.

Enkelt förklarat ska försäkringsbeloppet täcka dagsvärdet för sakerna som förvaras i bostaden utifall att allt försvinner vid en brand och man vill återanskaffa tillhörigheterna i samma skick.

– Om lösöret är värt mer än det som ingår i hemförsäkringen behöver man höja försäkringsbeloppet till en summa som motsvarar det sammanlagda värdet. Vissa bolag har ett lägsta grundbelopp för lösöresvärde för att göra det enklare för kunderna, tillägger hon.

Den som äger ett extra värdefullt föremål kan dessutom försäkra det med en tilläggsförsäkring. Det kan till exempel vara en kamera, cykel, tavla eller ett smycke.

– Det är bra att göra en förteckning över sina ägodelar och att ta bilder eller filma bostaden. Om man blir bestulen eller råkar ut för att ens saker brinner upp kan man då lättare komma ihåg vad det är som blivit stulet eller förstört, säger Jenny Rudslätt.

 

Frågor i undersökningen: 

Har ditt hushåll spenderat mer pengar på hem och hemmamiljö i år under coronaperioden än vanligt?

Ja, i stor utsträckning 12%

Ja, till viss del 29%

Ja, i mindre utsträckning 10%

Nej  47%

Vet inte 3%

 

Hur mycket pengar uppskattar du att ditt hushåll har spenderat på förbättringar av hemmet (renoveringar, möbler och trädgårdsprodukter) 2020?

1-20 000 kr 55%

20 000-40 000 kr 17%

40 000-80 000 kr 7%

80 000-150 000 kr  5%

150 000-250 000 kr 2%

250 000-350 000 kr 1%

Mer än 350 000 kr 1%

Vet inte  11%

 

Har ditt hushåll gjort större hus- / hemförbättringar av den inre delen av ditt hem under coronaperioden - t.ex. nytt kök, badrum, nya golv eller liknande?

Ja  24%

Nej  73%

Vet inte  3%

 

Har ditt hushåll förnyat eller köpt nya saker till trädgården under coronaperioden - t.ex. ny terrass, nya trädgårdsmöbler, trädgårdsmaskiner eller liknande?

Ja, i stor utsträckning   7%

Ja, till viss del  23%

Ja, i mindre utsträckning 13%

Nej  55%

Vet inte 1%

 

Skulle du eller annan person i ditt hushåll överväga att informera ditt försäkringsbolag om du bygger ut och utökar antalet kvadratmeter i ditt hem?

Ja  60%

Nej  19%

Vet inte  21%

 

Skulle du eller annan person i ditt hushåll överväga att informera ditt försäkringsbolag om du ökar värdet på dina möbler / inredning?

Ja  46%

Nej 32%

Vet inte  22%

 

Skulle du eller annan person i ditt hushåll överväga att informera ditt försäkringsbolag om du installerar extra toaletter hemma, till exempel i samband med ombyggnad av ditt hem?

Ja 57%

Nej 20%

Vet inte  22%

 

Skulle du eller annan person i ditt hushåll överväga att informera ditt försäkringsbolag om du byter ut värmekällan i ditt hem med en ny typ av värmekälla?

Ja  54%

Nej  22%

Vet inte  24%

 

Exempel på ändringar som inte behöver meddelas till försäkringsbolaget:

  • Omdränering
  • Renovering badrum, kök
  • Nya ytskikt på vägg, tak och golv
  • Nya vitvaror
  • Fönsterbyte
  • Ny värmepanna, värmepump
  • Byte avloppsrör, vattenledningar, eldragning
  • Utvändig målning
  • Byte takpannor e.d.

 

Om undersökningen

Panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1516 respondenter från ett flertal onlinepaneler december 2020. Respondenterna som ingick i undersökningen hade en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort. Syno International har 55 anställda på 12 kontor världen över som samlar in och hanterar data kring konsumenter för ledande företag och organisationer.

Presskontakter

Pressfrågor

För journalister 

press@if.se

08-410 023 03 

Jessica Balksjö Nannini

Presschef

jessica.balksjo.nannini@if.se

Följ oss i sociala medier