Gå direkt till sidans huvudmenyn Gå direkt till sidans innehåll

Nyhetsrummet

Välkommen! Här får du som journalist svar på frågor om If och försäkringar. Du hittar pressmeddelanden, bilder och video, samt ingångar till våra sociala kanaler. Kontakta oss gärna!

Nu är risken störst för stenskott – så skyddar du dig

04-14-2023, 05:00

Under vårmånaderna är risken för glasskador på bilrutor ungefär 30 procent högre än under genomsnittsmånaden. Men stenskotten blir inte bara fler på våren – det har också blivit markant fler totalt sett de senaste 20 åren. Sänk farten och håll avstånd – men viktigast av allt är att laga skadan i tid, tipsar försäkringsbolaget If.

Om stenskottet sitter i synfältet så måste rutan bytas ut, men annars brukar det gå bra att laga. Det går dessutom ofta att spara tusentals kronor på att laga istället för att byta.

Det är vid omkörning och påkörning på ny väg, exempelvis på motorvägens accelerationsfält, som det sker flest stenskott. Det är precis nu – i skiftet mellan vinterväglag och torrare väglag som risken är som störst att få ett stenskott.

Många väntar med att laga rutan tills gruset på vägarna är borta, men det är inget som försäkringsbolaget If rekommenderar.

– Laga stenskottet direkt innan det börjar spricka. Har du redan en spricka så är det lätt att den blir större om spänningarna ökar i rutan. Det kan den göra om du kör på en gropig väg eller upp över en trottoarkant, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Därför ökar stenskotten

Antalet bilar på svenska vägar ökar, vilket på sikt också leder till fler skador. Samtidigt har trafiken blivit tätare med ökad risk för stenskott som följd. De nytillverkade bilarnas framrutor är i dag cirka 10 procent tunnare än för några år sedan. Det används också mer grus och sand på vägarna mot halka, bland annat för att fler kör med dubbfria däck. De dubbfria däcken är ofta gjorda av en gummiblandning som gör att grus och småsten lättare fastnar i mönsterdjupen.

För ungefär tio år sedan hade alla bilar stänkskydd som fångade upp mycket av det grus som slungas bak av däcken, men på nytillverkade modeller är de ovanliga. Dessutom sitter bakhjulen allt längre bak på fordonet, vilket också ökar risken för stenskott. Fler parallella körfält är en annan förklaring till ökningen, eftersom det är vid omkörning stenskotten ofta sker.

Tänk hållbart

Det innebär ett stort resursslöseri och onödig klimatpåverkan att byta ut hela vindrutor ofta. Men det går att tänka mer klimatsmart, vilket också gynnar plånboken.

– Vi vill gärna slå ett slag för miljön och uppmana fler att inte byta ut hela vindrutan om skadan går att reparera. Om stenskottet sitter i synfältet så måste rutan bytas ut, men annars brukar det gå bra att laga. Det går ofta att spara tusentals kronor på det, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

 

 

Så gäller försäkringen

Glasskador ersätts om din bil är minst halvförsäkrad.Om du fått stenskott, en spricka eller om bilens vind,- sido- eller bakruta krossats kan du få ersättning för reparationen om du har minst halvförsäkring på bilen. Om vindrutan går att laga så är självrisken endast 200 kronor jämfört med 1 500 kronor om den måste bytas ut. Att laga vindrutan är därför både snällare mot plånboken och miljön. 

 

Tips för att begränsa skadan efter stenskott

- Håll avståndet till bilen framför.

- Ligg inte för nära mitten av körbanan.

- Sänk farten ordentligt vid möte.

- Om du har en modern bil med ”ögon” framför backspegeln för autobroms med mera krävs kalibrering, vilket tar lite mer tid och det är viktigt att det görs på rätt sätt så att hjälpsystemen fungerar som de ska.

Källa: If

 

Presskontakter

Pressfrågor

För journalister 

press@if.se

08-410 023 03 

Jessica Balksjö Nannini

Presschef

jessica.balksjo.nannini@if.se

Följ oss i sociala medier