Project Bumper ger bilar nytt liv

Varje år skrotas 200 000 bilar i Sverige och många av dem passerar If och dess partnerverkstäder. 95 procent av bilarnas material återvinns redan men ett nytt projekt gör det möjligt att återvinna plasten från stötfångarna, som i stället för att gå till förbränning återanvänds till 3D-printade stolar.

EU:s regelverk om producentansvar kräver att 95 procent av allt material från skrotade bilar återvinns. Plastdelarna återvinns i regel genom energiåtervinning, alltså genom förbränning där energin tas tillvara och blir till elektricitet.

– Fordonsindustrin har i åratal försökt bli bättre på att återvinna plastmaterial i uttjänta bilar. I dag förbränns plasten och energiutvinningen därifrån är tillräcklig för att uppfylla lagkraven. Men det vore mycket bättre att materialåtervinna plasten. Det var så idén att ge plasten nytt liv som möbler uppstod, säger Anna Henstedt som är miljöansvarig på branschorganisationen BIL Sweden.  

Planeringen hade redan kommit en bra bit när BIL Sweden, Volvo Cars och Volkswagen vände sig till If med idén att nyttja stötfångare på skrotade bilar som annars hade gått till spillo. If är Nordens största försäkringsaktör inom motorområdet och skrotar varje år ungefär 13 000 bilar bara i Sverige.  

- Drivkraften är återvinning, vi vill vara en del av lösningen. Jag har jobbat med bildemontering länge och sett hur mycket material som går till spillo så jag är glad att vi har hittat den här möjligheten att återvinna material. Hittills har vi avlägsnat mellan 50 och 60 stötfångare från bilar i våra verkstäder, säger Robert Carlström som är ansvarig för demontering på If i Sverige. 

Först måste stötfångarna rensas – en stötfångare är inte ett rent plaststycke utan består av många olika material och elektronik. Materialet mals ned till småbitar som används av möbelföretaget Sculptur för att producera 3D-printade stolar. Sculptur är baserade i Karlshamn och var först i världen med att använda 3D-printing som ett sätt att producera möbler. Företaget har tidigare tillverkat möbler av gamla fiskenät som plockats upp ur havet.  

Nu arbetar Sculptur med att ta fram stolar och soffor som till att börja med ska säljas till partnerföretagen i projektet och användas i receptioner, bilhallar och liknande lokaler där många människor vistas. 

– Tanken är att så småningom öka produktionen, men vi måste ta det steg för steg, säger Anna Henstedt.  

Stötfångarna är lätta att demontera och alla biltillverkare använder i princip samma material, vilket gör det smidigt att materialåtervinna. I ett senare skede kommer det även att vara möjligt att använda fler plastkällor från en bil i produktionen. 

– Man kan se det som en källsortering av bilen. Ju mer vi kan återvinna, desto bättre, säger Robert Carlström.