En vinnande klimatutmaning

647 If-anställda fick utmaningen att skapa mer hållbara vanor i vardagen. De svarade med att välja vegetarisk frukost 3 814 gånger. 

Ifs anställda är en viktig målgrupp i vårt arbete för att möjliggöra en mer hållbar framtid. Ett av våra mål är att öka medvetenheten bland våra medarbetare, och att göra mer för samhället på individnivå. För att uppnå detta mål införde vi i början av 2022 en klimatutmaning för våra medarbetare som arbetar med små och medelstora företagskunder och stora ersättningskrav.  

Små åtgärder gör skillnad

Utmaningen organiserades tillsammans med Deedster i deras spelifierade klimatåtgärdsapp och medarbetarna delades in i mer än 100 interna lag som tävlade mot varandra. Till att börja med beräknade alla anställda sitt eget koldioxidavtryck, och vecka för vecka kunde de sedan låsa upp nya steg på den virtuella resan för att få nya kunskaper och råd.  

Det övergripande målet var att lära sig mer om klimatet i största allmänhet och om Ifs hållbarhetsarbete, samt att utföra klimatvänliga handlingar eller mindre åtgärder för att minska det egna koldioxidavtrycket. De små åtgärderna kunde exempelvis vara att gå till jobbet i stället för att ta bilen, minimera matsvinn, inte köpa nya kläder eller spara energi genom att justera temperaturen i kylskåpet.  

Det övergripande målet var att lära sig mer om klimatet i största allmänhet och om Ifs hållbarhetsarbete.

Kompetenshöjning bland medarbetarna

Efter utmaningen sa 75 procent av medarbetarna att de förmodligen skulle fortsätta att jobba på att sänka sitt koldioxidavtryck.

– Klimatutmaningen var ett mycket bra initiativ för att öka medvetenheten på ett kul och engagerande sätt. Det hjälpte oss att hitta nya sätt att tänka på och gradvis ändra våra konsumtionsvanor, säger Line Gjengedal Ruud, Head of Large & International Claims.  

Hon är övertygad om att Ifs kunder kommer att dra nytta av Deedster-utmaningen, eftersom den väckte stort intresse bland Ifs anställda. Utmaningen ökade dessutom kompetensen och medvetenheten internt på företaget, även efter att utmaningen hade avslutats.  

Line Gjengedal Ruud,Head of Large & International Claims
Line Gjengedal Ruud,Head of Large & International Claims

– Genom att bygga kompetens bland våra medarbetare på nya sätt blir vi bättre diskussionspartners för våra kunder när de kommer till oss med hållbarhetsfrågor – både inom områden som försäljning och skadehantering, säger hon.  

Vilka vann?

Ett lag vid namn G-Squad från Norge genomförde flest gärningar per lagmedlem: 719 små åtgärder för klimatet på bara fyra veckor (2 876 totalt). I den här utmaningen finns det emellertid bara en verklig vinnare – klimatet! 

Medarbetares röster

Ronald Hopperstad Olsen, Norway

– Jag tror att de mest populära gärningarna i mitt lag var att spara på elen hemma och att inte köpa onödiga saker. Jag har provat på vegetariska luncher, handlat närproducerade livsmedel och lyssnat på en hållbarhetspodd –jag har också studerat de tio principerna i FN:s Global Compact. Jag visade mobilapplikationen för mina vänner utanför If, och de tyckte också att det här är ett riktigt bra initiativ.  

Cecilia Sahlin, Sverige

Ett av mina bästa minnen från utmaningen är från en lagmiddag som vi hade. Vi valde att gå från kontoret till restaurangen medan vi pratade om hållbarhet. Alla vi valde den vegetariska meny och matresterna lades i en doggy bag för att minimera matsvinnet. 

Paula Pylväs, Finland

– Det var kul att se min tävlingsinstinkt under utmaningen. Gärningarna och mina kollegor uppmuntrade mig att göra små saker som gör stor skillnad. Jag pressade verkligen mig själv att laga mat på rester så mycket det gick. En annan favorit var 123-duschen, som jag uppmanar alla att prova. Det betyder att man inte duschar längre än 1 minut och 23 sekunder.