För dig som är patient och varit med om en skada under vård eller behandling gäller följande:
- Börja med att fylla i en skadeanmälan.
Antingen fyller du i första delen och lämnar sedan vidare den till vård-/behandlingsgivaren som ska fylla i under "vårdgivarens utlåtande" tillsammans med journaler om du gett godkännande om att det får lämnas ut. Båda delarna ska sedan skickas in till oss via mejl eller post. (se nedan)
- Om du inte har möjlighet att skicka in det tillsammans med vård-/behandlingsgivaren går det bra att du som patient fyller i det du kan och skickar till oss så kan vi komplettera med mer information i efterhand. Däremot måste vård-/behandlingsgivarens organisationsnummer och försäkringsnummer finnas med när anmälan sänds in, annars återsänds den från registreringen.
Skicka skadeanmälan till:
Mejl:
ansvar@if.se
Postadress:
If
F200
106 80 Stockholm
OBS! Alla patienter har rätt att göra en anmälan, det är If som avgör om det är en ersättningsbar vårdskada eller inte. Om du fått vård efter remiss från landstinget så ska ärendet troligen anmälas till LÖF och inte If, kontrollera detta innan anmälan skickas till oss.