Hur länge behåller vi dina personuppgifter?

Här kan du läsa för vilket syfte och hur länge personuppgifter lagras.

Publicerad

A. Kommunicera (exkl. marknadsföringsändamål)

Lagringsperiod:

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet.

B. Bedömningar och beslut (automatiserad och icke-automatiserad, inkl. profilering av individer)

Lagringsperiod:

Så länge det behövs för att uppfylla syftet men inte mer än 13 månader (om du blir vår kund kommer vi att behålla denna information så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet eller något annat syfte kvarstår). Mer information om gallringstider för inspelade telefonsamtal finns här.

C. Tillhandahålla försäkrings-, skade- och assistanstjänster och andra produkter och tjänster

Lagringsperiod:

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet. Denna period kan variera beroende på vilken typ av försäkring det gäller men är minst 10 år efter utgången av försäkringen/avslutandet av skaderegleringen (i förekommande fall) baserat på preskriptionstider. 

D. Behandla betalning och premie

Lagringsperiod:

Så länge det är nödvändigt för att följa tillämplig bokföringslagstiftning under en period av sju (7) år.

E. Förbättra kvalitet & utbildning av personal

F. Förebygga, upptäcka och utreda brott

Lagringsperiod:

Utredningar är en del av skadeanmälan och kan därför behållas så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet. Denna period kan variera beroende på vilken typ av försäkring det gäller men är minst 10 år efter försäkringens utgång baserat på preskriptionstider.

G. Utföra studier och dataanalys

Vi lagrar dessa uppgifter i pseudoanonymiserad form så länge som nödvändigt men inte längre än 72 månader.

H. Tillhandahålla marknadsföring och personaliserad upplevelse

Lagringsperiod:

Så länge du är kund hos oss och därefter max 37 månader. Om behandlingen baseras på marknadsföringssamtycke är lagringstiden 13 månader.

I. Hantera affärsverksamhet och IT-infrastruktur

Lagringsperiod:

Inloggnings-ID, register om din online-aktivitet lagras upp till fem (5) år. Annan information lagras så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt ett försäkringsavtal eller tills något annat syfte kvarstår. Personuppgifter som behandlas för detta ändamål kommer, så långt det är möjligt, att användas i ett aggregerat format som inte längre kan kopplas till dig. 

J. Hantera klagomål, feedback och frågor

Lagringsperiod:

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet.

K. Följa tillämpliga lagar och beslut

Lagringsperiod:

Så länge det är nödvändigt för att följa tillämplig lagstiftning, till exempel fem (5) år för penningtvätt- och sju (7) år för bokföringsändamål. Dina personuppgifter kan komma att behandlas under ännu längre tid om det är nödvändigt för att fastställa och försvara en laglig rättighet.

L. Upprätthålla och försvara juridiska rättigheter

Lagringsperiod:

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet. Denna period kan variera beroende på vilken typ av försäkring det gäller men är minst 10 år efter försäkringens utgång baserat på preskriptionstider. Dina personuppgifter kan komma att behandlas under ännu längre tid om det är nödvändigt för att fastställa och försvara en laglig rättighet.

M. Återförsäkring

Lagringsperiod:

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet. Denna period kan variera beroende på vilken typ av försäkring det gäller men är minst 10 år efter försäkringens utgång baserat på preskriptionstider.

Publicerad